Online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen gratis
Albert Heijn en Jumbo krijgen concurrentie van een online supermarkt. Picnic zegt alle boodschappen bij een minimale bestelling van 25 euro zonder bezorgkosten aan de deur af te leveren. Het bedrijf zegt de boodschappen gratis te kunnen bezorgen, omdat er geen fysieke winkel is.
Op internet doen supermarkten het nu nog niet zo goed. Slechts anderhalf procent van alle boodschappen wordt online verkocht. Daar is dus geld te verdienen, denkt een van de oprichters. "We slaan de supermarkt over", zegt investeerder Michiel Muller. "We hoeven niet te investeren in dure gebouwen en personeel. De weg van leverancier naar het bord is daardoor veel korter."
Klanten kunnen via een app de boodschappen bestellen. Je swipet door de verschillende 'afdelingen' en betaalt via de app, niet aan de deur. Je kunt zelf aangeven wanneer de boodschappen bezorgd moeten worden.
Muller is een van de vier ondernemers die Picnic starten. Hij stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Hij zegt dat Picnic versere producten levert dan fysieke supermarkten. "De bestellingen sluiten we om 23.00 uur af, 's nachts leveren de leveranciers de bestellingen en nog diezelfde dag zijn de boodschappen bij de klanten thuis. Bij de supermarkt ligt een product soms nog een paar dagen in de schappen."
Het nieuwe bedrijf wil vanaf september officieel starten. Er loopt al een proef in Amersfoort met 150 huishoudens.
Poen, ervaring en goede ideeën
Supermarktdeskundige Gerard Rutten is normaal een 'groot scepticus' als het aankomt op online supermarkten, maar hij is enthousiast over de plannen van de ondernemers.
"Ik word hier blij van", zegt Rutten op NPO Radio 2. "Die jongens hebben poen, ervaring en goede ideeën. Ik verwacht dat ze de markt een beetje op z'n kop gaan zetten. Ook slim dat ze niet bezorgen in vieze autootjes, maar in elektrische. Ze gokken op de massa en niet op een paar bezorgingen."
Paul Moers, eveneens supermarktexpert, noemt Picnic een 'krankzinnig idee'. "De online boodschappenmarkt is maar 1,5 procent van het geheel. Daarvan is 2,5 procent verantwoordelijk voor 55 procent van de omzet. Die mensen zijn geïnteresseerd in kwaliteit en op tijd leveren, terwijl Picnic op prijs wil concurreren."
Je wilt toch kijken of de buurvrouw er nog een beetje strak uitziet.
Rutten verwacht dat wanneer Picnic landelijk een succes wordt, Albert Heijn en Jumbo moeten reageren. "De bezorgkosten bij die partijen zullen dan omlaag gaan. Goed nieuws voor de klant."
Kansloos
Moers denkt dat Picnic kansloos is tegenover de Albert Heijn. "Inkooppartij Boni is een van kleinste partijen en tegen de 'inkooppower' van Albert Heijn kun je simpelweg niet op."
Supermarkten hoeven volgens Rutten niet bang te zijn dat ze door Picnic zullen verdwijnen. "We bezoeken een supermarkt omdat het gezellig is, er lekkere producten liggen en omdat je mensen wilt ontmoeten. Dat is met internet beperkt. Je wilt toch kijken hoe de bloemetjesjurk van de buurvrouw eruitziet en of ze er nog een beetje strak uitziet."