De meeste C1000-winkels zijn vestigingen van Jumbo geworden
NOS Nieuws

Laatste C1000-supermarkt doet morgen licht uit

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

Nog heel even kunnen we boodschappen doen bij C1000. Daarvoor moeten we naar Ulft in Gelderland, waar de laatste C1000 nog open is. Na morgen is het ook daar afgelopen.

Dan komt na 38 jaar een einde aan een winkelketen die volgens kenners als geen ander aanvoelde wat er leeft bij 'de gewone man'. C1000 had een no-nonsense-uitstraling en hield dat in stand met de slogan 'Geen fratsen, dat scheelt'.

Op 24 november 2011 werd het winkelbedrijf overgenomen door Jumbo. Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel. Hoewel Jumbo-topman Frits van Eerd bij hoog en bij laag volhield dat C1000 zou blijven bestaan ("wij willen gewoon doorgaan met de C1000-rood-formule") is het over en uit.

Van de 420 winkels zijn er 80 doorverkocht aan Ahold (het moederbedrijf van Albert Heijn), 50 andere filialen kregen de naam Coop op de gevel. De rest werd in 3,5 jaar omgebouwd van C1000-rood naar Jumbo-geel.

"C1000 was tot op het laatst een kerngezonde formule", zegt retail-deskundige Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen. "Maar voor Jumbo is het lastig om twee sterke formules in de lucht te houden, met afzonderlijke reclames, aparte huismerken en twee soorten vrachtwagens voor de distributie. Dat kost gewoon te veel geld."

Sloot: "Als voor zowel Jumbo als C1000 voor 100 miljoen euro wordt geadverteerd, is het handiger om één keer 150 miljoen te adverteren voor één formule."

Kaalslag

Uit een overzicht van vakblad Foodmagazine blijkt dat sinds 2000 zo'n veertig supermarktnamen zijn verdwenen. Daaronder zijn bekende namen als Edah, Super de Boer en Konmar, maar ook wat minder bekende als A&P, Basismarkt, Nieuwe Weme, Golff en Groenwoudt.

Kenners verwachten dat de herschikking zal doorgaan. Op dit moment is Albert Heijn marktleider met ongeveer 33 procent, Jumbo volgt met 23 procent. Heel veel later komen, de Duitse discounters buiten beschouwing gelaten, Plus, EmTé en Coop. Plus heeft een marktaandeel van ongeveer 6 procent.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl