ANP
NOS Nieuws

'Advieskosten moeten terug in prijs medicijn'

Dagelijks bellen patiënten naar DSW Verzekeringen omdat ze de advieskosten voor de apotheek niet willen betalen. "Ze vinden die kosten onrechtvaardig en sommigen vinden dat ze dat advies ook helemaal niet nodig hebben", zei DSW-directeur Chris Oomen in het NOS Radio 1 Journaal.

Hij reageert daarmee op het nieuws dat bijna de helft van de apothekersassistenten wekelijks of soms zelfs dagelijks te maken heeft met agressieve patiënten. Het is vijf keer zo veel als twee jaar geleden.

DSW Verzekeringen
Chris Oomen, directeur DSW Verzekeringen

Volgens Oomen is het begrijpelijk dat mensen klagen over het adviesgesprek, omdat de kosten daarvan eerder nog waren inbegrepen in de medicijnprijs zelf. Het idee is dat de kosten zo inzichtelijker worden voor de patiënt. Voor ieder advies bij een nieuw verstrekt medicijn wordt 6 euro in rekening gebracht.

"En als je een medicijn één jaar en één dag niet hebt gehad, moet je het opnieuw betalen. Was je een dag eerder geweest, moet dat niet", zei Oomen. "Dat is niet uit te leggen."

Terug in de prijs

Daarom constateert Oomen dat apothekers verschillend omgaan met de advieskosten. "Je hebt nu apothekers die het bedrag altijd berekenen zodra dat mag, maar ook apotheken die dat maar in 60 procent van de gevallen doen."

Wij kunnen toch ook niet bij iedere apotheek gaan staan luisteren of ze dat advies wel of niet geven?

Chris Oomen, directeur DSW Verzekeringen

Sommige apotheken berekenen die kosten altijd omdat ze daarmee meer inkomen hebben, terwijl het gesprek niet altijd nodig is. "Ze zeggen dan 'kuur afmaken', maar dat weet die patiënt natuurlijk zelf ook", aldus Oomen. "Als de splitsing van de kosten weer wordt afgeschaft, leidt dat tot besparing en een hoop minder gedoe aan de balie."

Eigen risico

De apotheken stellen voor dat de kosten buiten het eigen risico vallen, zodat de patiënt die 6 euro niet meer op zijn rekening ziet. Oomen vindt dat idee belachelijk, omdat volgens hem de apotheken die het in alle gevallen declareren, dat zo blijven doen, terwijl dat niet nodig is.

"Wij kunnen toch ook niet bij iedere apotheek gaan staan luisteren of ze dat advies wel of niet geven? Er is niemand die dat kan constateren. Het is typisch een geval van doorgeschoten bureaucratie."

Ministerie

Het ministerie van Volksgezondheid heeft laten weten pas na het zomerreces een reactie te geven op de kwestie.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl