ANP

De salarissen van piloten bij de KLM worden bevroren in ruil voor behoud van werkgelegenheid. De komende drie jaar zien de piloten af van loonsverhoging. Ze gaan ook meer vlieguren maken en bovendien gaat de pensioenleeftijd omhoog van 56 naar 58 jaar.

Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) noemt het een baanbrekend akkoord. "Het heeft lang geduurd en het was moeizaam, maar we zijn heel erg verheugd."

De personeelskosten van KLM zijn veel hoger dan die van concurrenten, meldde tv-programma EenVandaag een maand geleden op basis van interne documenten. Piloten zijn zo'n 15 procent duurder, bleek uit dat KLM-onderzoek.

De piloten gaan harder werken

Bezuinigingen

In totaal wil KLM 300 miljoen euro besparen op loonkosten. Ook moet de productiviteit omhoog en wordt er minder geïnvesteerd. 

Bij de presentatie van de jaarcijfers in februari zei Air France-KLM dat de schuldenberg van het bedrijf nog dit jaar moet slinken met 300 miljoen naar 5 miljard euro.

VNV-voorzitter Verhagen noemt het afsluiten van de cao een heel grote stap in die richting. "Wij zijn erg blij dat we hiermee een positieve draai kunnen geven aan KLM en om samen met de directie het pad te kunnen uitzetten om het bedrijf uiteindelijk weer winstgevend te maken."

Cao cabinepersoneel

Door de overeenkomst treedt ook de cao voor het cabinepersoneel in werking. Met deze groep bereikte KLM al eerder overeenstemming, maar die cao zou pas ingaan als er een akkoord met de piloten was bereikt. 

Ook de pursers, stewards en stewardessen doen concessies. Zo wordt de rusttijd met een dag ingekort na intercontinentale vluchten. Daarnaast leveren ze structureel een vakantiedag in.

Beleggers reageerden positief op de nieuwe cao's. Het aandeel Air France-KLM steeg ruim 2 procent op de beurs in Amsterdam.

STER reclame