Blendle-oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn Blendle

Blendle krijgt er vandaag tientallen miljoenen potentiële lezers bij. De online-kiosk is vanaf nu ook in Duitsland beschikbaar. De afgelopen maanden heeft Blendle, onder leiding van mede-oprichter Marten Blankesteijn, druk onderhandeld met Duitse uitgeverijen. "Ze waren allemaal vrij snel om, toen moest alles nog op papier worden gezet", zegt Blankesteijn.

In de kiosk zijn vanaf nu onder meer het weekblad Der Spiegel en kranten van de grote Duitse uitgever Axel Springer te lezen, zoals Bild. Het is de eerste stap in een internationale uitrol, zegt Blendle. Later moeten ook bijvoorbeeld Frankrijk en de Verenigde Staten worden toegevoegd. 

De nieuwe stap is spannend voor de club, vertellen Blankesteijn en Klöpping. "Duitsland is echt wel een beetje anders dan Nederland", vertelt Klöpping. "Het internet is bijvoorbeeld veel minder snel. Het wordt spannend om te zien hoe dat zich gaat ontwikkelen." 

Duitsland krantenland

Met de stap naar de oosterburen boort Blendle een enorme markt aan, want er worden in Duitsland veel verschillende kranten en bladen gelezen, vertelt correspondent Judith van de Hulsbeek. "Per dag worden in Duitsland17,5 miljoen kranten verkocht, het hoogste aantal in Europa. Ook jonge mensen zien kranten als de belangrijkste bron voor hun informatievoorziening."

Zelf hopen Blankesteijn en Klöpping daarom op een vervijfvoudiging van het aantal klanten ten opzichte van Nederland, waar nu zo'n 250.000 mensen een account hebben. 

"De behoefte is er, dus in dat opzicht maakt Blendle een goede kans", zegt Van de Hulsbeek. "Maar de vraag is of Duitsers hun papieren krant willen inruilen voor een digitale versie. Van alle Europeanen gebruiken Duitsers bijna het minste mobiel internet en ook zijn ze nogal huiverig met online betalingen."

STER reclame