Blankesteijn en Klöpping vorig jaar tijdens de lancering van Blendle
NOS Nieuws

Jarig Blendle wil nu de wereld veroveren

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

"We wisten gewoon niet zeker of mensen dit boeiend zouden vinden", vertelt Alexander Klöpping. Samen met Marten Blankesteijn bedacht hij Blendle. Een online kiosk waar gebruikers losse artikelen kunnen kopen van bijna alle Nederlandse kranten en tijdschriften.

Vandaag bestaat het platform een jaar. Inmiddels hebben meer dan 260.000 mensen zich geregistreerd en hebben 50.000 gebruikers ten minste één keer opgewaardeerd (gebruikers krijgen standaard 2,50 euro om de dienst uit te proberen). De helft daarvan heeft automatisch opwaarderen aanstaan. Al die gebruikers zorgen ervoor dat uitgevers inmiddels meer aan Blendle verdienen dan aan Apple's kiosk.

In oktober vorig jaar kregen ze een investering van 3 miljoen euro, in maart meldde het bedrijf dat de drie bekendste Amerikaanse kranten naar de kiosk komen.

Buitenland

De cijfers overtreffen de verwachtingen. "We hebben in de periode voordat we live gingen met heel veel mensen gesproken", vertelt Klöpping. "Zij adviseerden ons om een cijfer op te schrijven, een soort doel. Dat hebben we nooit gedaan. Maar ik denk dat ik in die tijd al heel blij zou zijn geweest met 20.000 betalende gebruikers."

De groep heeft grote plannen. Nu Nederland min of meer binnen is, wordt naar het buitenland gekeken. Duitsland, de VS en Frankrijk zijn daarin de belangrijkste landen. Het is de bedoeling dat Blendle ook die markten gaat bedienen. Wanneer dat precies zal zijn, is nog afwachten.

Supersympathiek

Een van de opvallendste opties in Blendle is de mogelijkheid om je geld terug te vragen als je een artikel niet goed vindt. "Supersympathiek" noemen ze het bij Blendle. Een functie waar niet iedereen, en zeker uitgevers, blij mee is.

Al vallen volgens Klöpping de gevolgen mee. "Bij gemiddeld 2 tot 5 procent van de artikelen vraagt men zijn geld terug. Overigens is dit getal een stuk hoger bij roddelbladen, daar ligt dit soms wel rond de 50 procent."

Volgens Klöpping komt dit doordat deze bladen soms titels boven het verhaal zitten die verkeerde verwachtingen scheppen. "Die clickbait-koppen werken dus niet in Blendle", concludeert Klöpping.

Blendle

Uitgevers

Met enkele miljoenen op de bank en nieuwe markten in het vooruitzicht gaat het eigenlijk heel goed met Blendle. Een korte inventarisatie onder Nederlandse uitgevers, NRC Media en De Persgroep (Sanoma en TMG waren niet bereikbaar voor commentaar) leert dat die ook wel tevreden zijn.

"We zijn altijd blij met dit soort initiatieven", zegt Han-Menno Depeweg, uitgever van NRC digitaal. "Het levert ons extra geld op en hopelijk trekken we hiermee een jonger publiek."

Bundeling

Ook Frits Campagne, baas van de Persgroep Nederland, is tevreden. "We hebben heel veel bewondering voor het ondernemerschap van Marten en Alexander. Ze verrichten heel goed werk."

Wel is Campagne kritisch op de bundeling van Blendle: "Ik zie het als een extra kanaal, maar ik ben minder blij met het feit dat ze langzaam zelf een soort krant gaan samenstellen. Dan heb ik gewoon liever dat lezers onze krant kopen."

Dit was echt een heel radicaal experiment.

Alexander Klöpping, mede-oprichter van Blendle

iTunes

Het respect is wederzijds. "Ik heb veel respect voor de uitgevers", zegt Klöpping. "Dit was echt een heel radicaal experiment. Je vraagt uitgevers opeens om hun content te ontbundelen en ergens anders los te verkopen. Dat is nogal wat."

Geregeld wordt Blendle omschreven als de 'iTunes van de journalistiek'. Ook Klöpping herkent die vergelijking wel. "Platenlabels hadden ook tijd nodig om te begrijpen hoe het in elkaar zat."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl