Kabinet over NS: dit is ernstig
"Dit is ernstig", schrijft minister Dijsselbloem over de conclusie van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), dat de NS een concurrent heeft dwarsgezeten.
Juist omdat de NS op het spoor meer mag dan andere vervoerders, moet NS die andere vervoerders toegang geven tot de markt en eerlijke concurrentie aangaan, zegt Dijsselbloem. "Dat is een publiek belang."
Herhaling
Dijsselbloem kreeg vandaag een brief van de NS-top waarin staat dat de directie de gang van zaken betreurt. "NS zal de nodige maatregelen treffen om herhaling in de toekomst te voorkomen."
NS-bestuurder Timo Huges in zijn brief aan de minister: "NS beseft ten volle dat de onderneming een bijzondere positie heeft in de OV-markt gezien de positie die haar door de Staat is gegeven. Daaruit volgt dat NS de haar toegewezen wettelijke verplichtingen te allen tijde ruimhartig moet uitvoeren."
De NS gaat de interne procedures en gedragsregels voor aanbestedingen opnieuw bekijken. En er komt een nieuw directielid dat alleen gaat over de juiste naleving van regels.
Bedrijfsspionage
De zaak gaat om een aanbesteding voor openbaar vervoer in Limburg. Vervoerder Veolia had voor een concurrerend bod allerlei diensten van de NS nodig, zoals kaartautomaten, servicebalies en kantines. De NS gaf hier geen informatie over of de informatie was zo vaag dat Veolia er niets aan had.
Daarnaast speelt nog een zaak over bedrijfsspionage bij dezelfde aanbesteding. Concurrentiegevoelige informatie over Veolia werd doorgespeeld naar dochterbedrijf Abellio van NS, dat de aanbesteding won. Door het bekend worden van de fraude werd de spoorconcessie afgenomen en aan Arriva gegeven.
Vakbond FNV Spoor heeft omwille van de misgelopen concessie het vertrouwen in NS-directeur Huges opgezegd.