NOS Nieuws

Grootste terugroepactie ooit: 1 op 4 auto's VS terug naar garage

Vanwege defecte airbags moeten in de Verenigde Staten bijna 34 miljoen auto's terug naar de garage. "Dat is bijna 1 op de 4 auto's", zegt correspondent Arjen van der Horst. In totaal rijden er in de VS zo'n 135 miljoen auto's rond. Ook in Nederland worden auto's teruggeroepen om de airbag te laten aanpassen.

Het gaat om de grootste terugroepactie ooit in de VS, melden Amerikaanse autoriteiten. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration heeft al laten weten dat het nog jaren kan duren voordat alle auto's gerepareerd zijn. De airbags worden wereldwijd door elf automerken gebruikt, waaronder Honda, Ford, Mazda, Nissan en Toyota. Die laatste fabrikant heeft in Nederland al 37.000 auto's teruggeroepen.

Het probleem is dat de airbag zich met zo'n enorme kracht opblaast dat er metaaldeeltjes door de auto vliegen. Daardoor zijn wereldwijd al zes mensen om het leven gekomen en raakten honderden mensen gewond. Jarenlang ontkende de Japanse fabrikant, Takata, dat er iets met de airbags aan de hand was. Tot gisteren; toen startte de fabrikant een terugroepactie.

Bekende problemen

De problemen met defecte airbags zijn al ruim 10 jaar bekend bij Takata. Gealarmeerd door een ongeluk waarbij metaaldeeltjes door de auto vlogen, besloot de producent in 2004 in het geheim testen uit te voeren op tientallen airbags die uit sloopauto's werden gehaald.

De uitkomst was schokkend, vertelden twee oud-medewerkers eind vorig jaar al aan The New York Times. Er zou iets mis zijn met de gashouder die de airbag moet opblazen. De resultaten werden onder de pet gehouden.

Oorzaak onduidelijk

Toch is ondanks herhaaldelijk onderzoek nog niet duidelijk wat er precies mis is. "Maar ze vermoeden dat het inderdaad te maken heeft met die gashouder", zegt Van der Horst. "Het is gebleken dat als daar vocht bij komt, het gas veel explosiever wordt. Dat is ook de reden dat auto's in het zuiden van de VS voorrang krijgen, vanwege het warme en vochtige klimaat."

Slachtoffers hebben al rechtszaken aangespannen tegen de Japanse fabrikant. "Zo raakte iemand blind aan een oog toen de airbag ontplofte. Die is een zaak begonnen tegen Takata en de producent van de auto waar hij in reed: Honda", zegt Van der Horst.

Rechtszaken

Er volgt volgens hem misschien zelfs een strafzaak, nu is gebleken dat de fabrikant al jaren op de hoogte was van de problemen, maar dat nooit heeft doorgegeven aan de toezichthouder. "De Amerikaanse justitie buigt zich nu over de vraag of ze Takata gaan vervolgen."

Door de problemen durven veel mensen hun auto niet meer in te stappen, zegt Van der Horst. Zelf heeft hij een Honda, een van de automerken waarin de airbags zijn verwerkt. "Je vraagt je wel af: is mijn auto wel veilig?"

Dat gevoel wordt volgens hem versterkt omdat nog niet helemaal duidelijk is welke modellen uit welk jaar terug moeten. Veel automerken raden klanten daarom aan het zekere voor het onzekere te nemen en de auto zo snel mogelijk naar de garage te brengen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl