Sjuul Paradijs in oktober vorig jaar in de drukkerij van de krant
NOS Nieuws

Telegraaftop: we moeten wel ingrijpen

Wil TMG, de uitgever van De Telegraaf, het hoofd boven water houden, dan zijn ingrijpende beslissingen nodig. Het water staat TMG aan de lippen, laat bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek in het reclamevakblad Adformatie weten.

In het interview, dat vandaag verscheen, gaat Van der Snoek niet in op de recente gebeurtenissen bij De Telegraaf, zoals het vertrek van hoofdredacteur Sjuul Paradijs en de boosheid van de redactie daarover.

Een reden voor zijn vertrek heeft Paradijs nog niet gegeven. Kortgeleden nog, verzette hij zich tegen plannen van de uitgever om de redactie op te splitsen. Volgens Van der Snoek is het onvermijdelijk dat er ook bestuurders vervangen worden als het bedrijf op de schop gaat.

In het interview in Adformatie zegt de bestuursvoorzitter dat TMG op zoek moet gaan naar nieuwe verdienmodellen, om voor de geprinte bladen het hoofd nog boven water te kunnen houden. "Met alleen traditionele verdienmodellen gaan onze nu nog printgedomineerde merken het niet redden."

Slechte cijfers

Het mediaconcern, dat tientallen regionale en landelijke dagbladen en radiozenders onder zich heeft, kampt al jaren met dalende inkomsten.

In zeven jaar tijd halveerden de advertentie-inkomsten van de groep. Ook de betaalde oplage van de papieren Telegraaf kromp tot nagenoeg de helft in de afgelopen 14 jaar. Op dit moment telt de papieren krant zo'n 456.000 betalende abonnees. Wel verdubbelde het afgelopen jaar het aantal betaalde abonnementen van de digitale krant tot een kleine 100.000.

Advertentie-inkomsten TMG

Jaar20072008200920102011201220132014
Miljoenen euro's346 332 277265249215200175

Op de schop

TMG zoekt nu naar manieren waarop het "hoofdmerken kan versterken" en digitaal kan groeien om het tij te keren.

Plannen om die hoofdmerken te versterken, leidden onlangs tot veel onrust op de redactie van De Telegraaf. Titels als Vrouw, Autovisie, DFT en Privé zouden dan niet langer onder de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie vallen, maar onder de directie van moederbedrijf TMG. De redactie vreest dat de journalistieke onafhankelijkheid van de titels daarmee in het geding komt.

De drukkers van De Telegraaf spreken in een brief aan de hoofdredactie van 'ontslag' van Paradijs. "Wij kunnen ons niet voorstellen dat de kapitein ervoor heeft gekozen om als eerste een zinkend schip te verlaten." De drukkers vrezen dat met het vertrek van Paradijs de kans groter is dat de drukkerij verkocht zal worden en zij hun baan verliezen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl