'WK-sponsors moeten nu opstaan'
Acht volwassenen die een slaapkamer van twaalf vierkante meter delen, zeven dagen per week werken en ongeveer 265 euro per maand verdienen. Het is een greep uit de omstandigheden waar gastarbeiders in Qatar mee te maken hebben.
Dat blijkt uit een undercoveropname die New FIFA Now vandaag in Londen aan de pers presenteerde. Dit collectief, dat bestaat uit internationale vakbonden, pleit voor betere leef- en werkomstandigheden in Qatar richting het WK dat wordt gehouden in 2022.
Jaimie Fuller, voorzitter van de actiegroep, is onlangs naar Qatar afgereisd en heeft daar undercover beelden gemaakt van de werkkampen. Naar aanleiding van zijn onthullingen heeft Fuller open brieven geschreven naar FIFA’s hoofdsponsors waarin hij hen beschuldigt van het negeren van de mensenrechten van hun werknemers.
New FIFA Now presenteerde haar bevindingen uitgerekend op de dag dat bekend werd dat een BBC ploeg in Qatar gearresteerd is, toen ze gastarbeiders wilden interviewen. FIFA zegt een onderzoek naar persvrijheid in Qatar te zullen instellen.
Verbonden
Tevens roept hij hen op hun geld en macht te gebruiken om verandering teweeg te brengen. “Merken hebben hun naam verbonden aan het WK en moeten hun verantwoordelijkheid gaan nemen, want ook zij zijn verantwoordelijk voor het creëren van acceptabele arbeidsomstandigheden voor de werknemers.” Er is nog niet gereageerd op de brieven.
Sharan Burrow, voorzitter van internationale vakbonden en ook aanwezig vandaag, noemt Qatar een slaven- en politiestaat. “Iedereen is hiervan op de hoogte maar niemand durft het toe te geven. Ook FIFA is zich hiervan bewust maar beweren hier geen macht op kunnen uit te oefenen, wat wil zeggen dat ze juist wél alle macht hebben om hier invloed op uit te oefenen.”
Burrow sprak onlangs haar steun uit voor Michael van Praag’s kandidaatschap voor FIFA’s voorzitters verkiezingen op 29 mei.
Boycotten
New FIFA Now pleit niet voor een boycot van het toernooi, maar wil dat de sponsors van het toernooi opstaan en erkennen dat de FIFA niet juist handelt ten aanzien van de gastarbeiders. Fuller: “In het geval dat de sponsors niet van plan zijn zich te laten horen, zullen wij dat wel doen en mensen vragen hun merken te boycotten.”