ANP

Taxibedrijf Uber gaat alleen nog chauffeurs inzetten die in het bezit zijn van een vergunning. Het bedrijf komt naar eigen zeggen de overheid tegemoet "om de impasse rond UberPOP te doorbreken".

Chauffeurs van UberPOP zijn particulieren die met hun eigen auto als taxi rijden. Dat deden ze zonder vergunning, wat de dienst goedkoop maakte - ongeveer de helft van de prijs van een taxi. Maar afgelopen december oordeelde de rechter dat de dienst illegaal is. 

UberPOP ging desondanks gewoon door. Boetes nam het bedrijf voor lief. Deze maand maakte het Openbaar Ministerie bekend dat er een strafrechtelijk onderzoek komt naar de dienst.

Kosten

UberPOP gaat nu zowel huidige als toekomstige chauffeurs helpen bij het halen van een chauffeurskaart. "We nemen de kosten voor onze rekening", licht Uber-directeur Van Leeuwen toe. De procedure om een chauffeurskaart te verkrijgen duurt ongeveer 6 weken. De komende tijd rijdt UberPOP nog even door met chauffeurs zonder vergunning, daarna wordt het verplicht om een vergunning te hebben. 

Volgens Van Leeuwen zijn er nu een paar honderd UberPOP-chauffeurs in Nederland. Hij erkent dat sommige chauffeurs gestopt zijn vanwege de juridische procedures tegen Uber. Volgens Uber verdienen UberPOP-chauffeurs gemiddeld zo'n 20 euro per uur. Van Leeuwen verwacht dat chauffeurs vanwege de verdiensten ook met een vergunning voor UberPOP willen blijven rijden en niet allemaal overstappen op een echte taxi met hogere tarieven.

Van Leeuwen zegt contact gehad te hebben met de overheid over de nieuwe opzet voor UberPOP.

"We willen dat het voor alle bestuurders mogelijk is om een officiële chauffeurskaart te halen. We nodigen hen daartoe uit op kantoor, zullen ze uitleggen wat de procedure is en na het doorlopen daarvan kunnen ze de kosten op ons verhalen."

Nog steeds illegaal

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt in een reactie dat UberPOP nog steeds illegaal is. "Ze voldoen nu aan één van de verschillende eisen", zegt een woordvoerder. "De chauffeur heeft dan wel een vergunning, maar zijn auto is niet door de RDW gekeurd voor taxivervoer en er is ook geen taxameter in de auto aanwezig."

Het Openbaar Ministerie in Amsterdam zegt vooralsnog geen reden te zien om het strafrechtelijk onderzoek naar UberPOP te stoppen.

'Verwarring zaaien'

Branchevereniging KNV Taxi denkt dat de aankondiging van Uber vooral bedoeld is om verwarring te zaaien. "Met die chauffeurspas voldoen ze aan de goedkoopste van alle eisen", zegt Hubert Andela van KNV Taxi. "Maar een RDW-keuring en verplichte apparatuur in je taxi kost veel meer. En je moet naast een chauffeurspas ook een ondernemersvergunning hebben of in dienst zijn bij een taxibedrijf met ondernemersvergunning. Zo'n vergunning kost ook nog eens zo'n 1400 euro."

STER reclame