Zo helpen techbedrijven bij het zoeken in Nepal
Een van de grote problemen bij rampen is de communicatie. Telefoon- en internetverbindingen vallen uit en bovendien is vaak onduidelijk waar mensen zijn. De grote technologiebedrijven hebben daar oplossingen voor bedacht, die ook na de aardbeving in Nepal van stal worden gehaald.
Person Finder
Google zet bij rampen van deze omvang al een jaar of vijf Google Person Finder op. Op deze site kunnen onder meer hulpverleners informatie achterlaten over mensen in het getroffen gebied. Mensen die op zoek zijn naar informatie over vrienden, familie of andere bekenden kunnen die informatie vervolgens opvragen.
Person Finder is een open systeem. Hulporganisaties die al een systeem hebben om gegevens over slachtoffers bij te houden, kunnen het daardoor makkelijk koppelen aan Google's systeem.
Google belooft alle gegevens die in Person Finder worden ingevoerd te verwijderen zodra de crisis voorbij is.
Safety Check
Een nieuwer initiatief komt van Facebook: Safety Check. Wie volgens de gegevens van Facebook tijdens de aardbeving in het getroffen gebied was, krijgt in de Facebook-app een knop te zien waarmee hij kan aangeven dat hij in veiligheid is.
Anderen krijgen een lijst te zien van vrienden die in het getroffen gebied zijn en kunnen zo in één oogopslag zien welke vrienden in orde zijn en van wie nog niets is vernomen.
Safety Check werd eerder al gebruikt toen orkaan Hagupit de Filipijnen teisterde.
iTunes
Apple probeert ondertussen geld in te zamelen voor het Rode Kruis. Gebruikers van de muziekdienst iTunes krijgen een oproep te zien om aan het Rode Kruis te doneren voor de slachtoffers in Nepal. Ze kunnen kiezen uit verschillende bedragen.
Apple beschikt over de creditcard-gegevens van miljoenen mensen. Die hebben ze al eens ingevuld om muziek of apps te kunnen kopen. Dat maakt het mogelijk om de donatie te voltooien met maar één druk op de knop.
Mobiele netwerken
Een belangrijke voorwaarde voor met name de initiatieven van Facebook en Google is dat er internet beschikbaar is in Nepal. Ook zonder aardbeving is dat al een uitdaging: volgens de Wereldbank maakt slechts 13 procent van de Nepalezen regelmatig gebruik van het internet.
Mobiele aanbieders raden mensen aan vooral gebruik te maken van sms-berichten, zodat er netwerkcapaciteit beschikbaar blijft voor wie echt moet bellen. Sommige mobiele netwerken in Nepal hebben de belkosten tijdelijk drastisch verlaagd.