ANP

Veel NS’ers willen na het zoveelste geweldincident de spoorwegpolitie terug. Gert van Beek, de oud-directeur van de Spoorwegpolitie, begrijpt dat wel. "Maar ook wij waren niet overal waar incidenten waren."

De Spoorwegpolitie ging in 2013 op in de Nationale Politie. Op het hoogtepunt, zo'n vijftien jaar geleden, had de eenheid bureaus op vijftien stations. "Dat draagt bij aan een gevoel van veiligheid voor spoorpersoneel, dat soms angstige momenten meemaakt. Maar met 450 man op vijftien bureaus kon je niet het hele land bereiken."

Alle uitwassen die je in de maatschappij tegenkomt, zie je ook in de trein en op stations.

Gert van Beek, oud-directeur Spoorwegpolitie

En sowieso: ook als de Spoorwegpolitie zou terugkeren, kunnen incidenten als in Hoofddorp altijd gebeuren. "Die zijn niet te voorkomen", zegt Van Beek. "Een trein rijdt door de maatschappij. Alle uitwassen die je in de maatschappij tegenkomt, zie je ook in de trein en op stations."

Volgens Van Beek werken in treinen en op stations zo'n 40.000 mensen. "Die krijgen iedere dag een miljoen mensen op bezoek. Daar zitten hele gekke types tussen, die niet voor rede vatbaar zijn. Daar valt weinig aan te doen."

Extra personeel

NS-personeel kreeg vrijdag na een korte actie de toezegging dat in Hoofddorp 's avonds extra personeel komt. Hoofddorp is het eindpunt van veel treinen. Personeel moet er nagaan of iedereen de trein heeft verlaten. Bij zo'n controlerondje ging het donderdagnacht mis en werd een conducteur door een man bewusteloos geslagen.

Maar extra personeel is volgens Van Beek niet de enige oplossing. "Bij de 'gewone' politie moet de notie bestaan dat spoorpersoneel soms voor hele vervelende situaties wordt gesteld. Ze moeten er alles aan doen om dan zo snel mogelijk ter plaatse te zijn." 

De oud-agent ziet ook een taak voor de teams Service & Veiligheid, die NS nu al inzet. "Die zouden steviger hun mannetje moeten staan om machinisten en conducteurs van dienst te zijn."

STER reclame