AFP

Bij de NS is het sinds vrijdag weer gespreksonderwerp nummer een: geweld tegen spoorpersoneel. Vanochtend nog werd een conducteur in Utrecht in het gezicht geslagen. Geweld tegen spoorpersoneel is geen Nederlands probleem. Ook in onze buurlanden zijn conducteurs, machinisten en beveiligers steeds vaker het doelwit van agressieve reizigers. 

Duitsland: +25 procent

In Duitsland waren vorig jaar 1500 geweldsincidenten met personeel van Deutsche Bahn, veruit het grootste spoorbedrijf. Dat was een stijging van 25 procent. Opvallend was dat reizigers juist minder vaak het slachtoffer werden van agressie in treinen en op stations. Personeel kreeg daar des te vaker mee te maken. 

"Hier wordt gezegd dat het te maken heeft met de verruwing van de samenleving", zegt NOS-correspondent Jeroen Wollaars. "Vroeger betaalde een zwartrijder gewoon de boete. Nu leidt zo’n boete steeds vaker tot duwen, trekken en ergere vormen van geweld."

Om het geweld tegen te gaan heeft Deutsche Bahn 500 extra beveiligers aangenomen. Het totaal komt daarmee op 3700. Zij doen na een incident altijd aangifte. Ook worden de komende jaren honderden extra camera’s geplaatst. Voor vakbonden van DB-personeel is dat nog niet genoeg: die zeggen dat het geweld pas écht kan worden aangepakt als bezuinigingen op de politie worden teruggedraaid.

Als in een nieuwe trein iets gebeurt, kan de politie dat altijd terugzien.

Joris van Poppel, NOS-correspondent in Brussel

België: minder geweld

In België zijn zo’n 500 geweldsincidenten per jaar. "Maar het neemt hier af", zegt correspondent Joris van Poppel. De Belgische Spoorwegen (NMBS) zetten onder meer mobiele brigades in, die onverwacht controles uitvoeren en voor een afschrikwekkend effect moeten zorgen. Mensen die hun boetes niet betalen, krijgen bezoek van een gerechtsdeurwaarder. "En in alle nieuwe treinen komen camera’s te hangen. Als daar iets gebeurt, kan de politie dat altijd terugzien."

Ook zijn maatregelen genomen om de metro van Brussel veiliger te maken. "Daar zijn veel incidenten geweest", zegt Van Poppel. "Sinds twee jaar worden er poortjes geplaatst. Je ziet nu dat het geweld afneemt."

Ondanks strenge veiligheidsmaatregelen gebeurt hier genoeg.

Tim de Wit, NOS-correspondent in Londen

Groot-Brittannië: poortjes en camera’s

"Poortjes zijn een belangrijk deel van de oplossing", zegt correspondent Tim de Wit in Londen. Daar staan op alle treinstations poortjes. Op stations is bijna altijd personeel en er hangen overal camera’s. "Daarmee filter je er een hoop probleemgevallen uit."

In Groot-Brittannië neemt het geweld tegen spoorpersoneel af; vorig jaar met 14 procent. "Maar er zijn nog 2000 geweldsincidenten per jaar. Ondanks die strenge veiligheidsmaatregelen gebeurt hier genoeg."

STER reclame