MH370 spoorloos: hoe verliep de zoektocht tot nu?
"Good night, Malaysian three-seven-zero." Dat zijn de laatste woorden die op 8 maart 2014 werden opgevangen uit een Boeing 777 van Malaysia Airlines. Het toestel met registratie 9M-MRO was onderweg van Kuala Lumpur naar Peking, met 239 mensen aan boord. Enkele momenten na dat radarcontact verdween de Triple Seven van de radar.
Nu, 515 dagen later, is duidelijk dat de Boeing is neergestort in de Indische Oceaan. Een onderdeel van de vleugel is aangespoeld op het Franse eiland Réunion. Hoe verliep de zoekactie naar het toestel tot nu toe?
8 maart 2014
Kort voordat het toestel het Vietnamese luchtruim binnenvliegt, wordt het radiocontact verbroken. Het vliegtuig zendt geen noodoproep of noodsignaal uit. Op verschillende militaire radars is te zien dat het toestel plotseling uitwijkt in westelijke richting, ver buiten de vluchtroute. Er wordt een grote zoekactie opgezet.
11 maart
Er is nog geen spoor van het vermiste vliegtuig. De internationale politieorganisatie Interpol meldt dat er twee passagiers met een gestolen paspoort aan boord waren. Het zijn twee Iraanse mannen. Hoe ze met valse paspoorten aan boord konden komen, is onduidelijk.
19 maart
De wildste theorieën doen de ronde over wat er met de verdwenen Boeing is gebeurd. Is het toestel bewust in de radarschaduw van een ander vliegtuig gaan vliegen? Of is het geland in de woestijn van Kazachstan? Of gaat het toch om een terroristische aanslag?
30 maart
Uit satellietgegevens blijkt dat het vliegtuig mogelijk in de richting van Australië is gevlogen. Er was genoeg brandstof aan boord om acht uur te kunnen vliegen. In het afgebakende zoekgebied worden brokstukken gevonden, maar die blijken niet afkomstig van het vermiste toestel.
1 april
De Maleisische autoriteiten maken bekend wat de laatste woorden zijn die werden opgevangen uit het vliegtuig. "Good night, Malaysian three-seven-zero", wordt gezegd vanuit de cockpit. Of we de gezagvoerder of de co-piloot horen is niet duidelijk.
9 april
Schepen in het zoekgebied in de Indische Oceaan vangen voortdurend 'pings' op, communicatiesignalen die automatisch worden verstuurd vanuit vliegtuigen. De batterijen van de zwarte doos, die de signalen verstuurt, beginnen op te raken. Er moet haast gemaakt worden met de zoektocht.
19 mei
Het vliegtuig is net twee maanden geleden verdwenen, maar er zijn al plannen voor een film over vlucht MH370. Regisseur Rupesh Paul presenteert een korte trailer van zijn film op het filmfestival van Cannes. Het project krijgt de naam The Vanishing Act.
29 mei
Als de opgevangen pings echt uit het vermiste toestel waren gekomen, had het nu wel gevonden moeten zijn. Dat zegt de Amerikaanse marine, die met een onbemande duikboot het gebied heeft afgezocht. Onduidelijk is waar de pings dan wel vandaan kwamen.
10 juni
Nederland gaat helpen bij de zoektocht. Bodemonderzoeker Fugro uit Leidschendam gaat een groot deel van de zeebodem ten westen van Australië afspeuren. De klus gaat ongeveer een jaar duren, is de verwachting. Om het bedrijf de ruimte te geven, wordt de zoektocht enkele maanden stilgelegd.
13 juni
De eerste families van vermiste inzittenden krijgen een voorschot van een schadevergoeding van de verzekeringsmaatschappij van Malaysia Airlines. Veel nabestaanden vragen niet om compensatie, omdat ze nog niet willen geloven dat hun dierbaren zijn omgekomen.
21 juli
Malaysia Airlines stevent af op een faillissement. De luchtvaartmaatschappij krijgt met de vliegramp met de MH17 boven Oekraïne opnieuw een ramp te verwerken. Maar al voor die ramp kampte de maatschappij met zware verliezen, als gevolg van felle concurrentie en hoge brandstofprijzen.
6 oktober
Nu het Nederlandse bedrijf Fugro een groot deel van de zeebodem in het zoekgebied in kaart heeft gebracht, wordt de zoektocht hervat. Meerdere schepen gaan met sonar en videocamera's op zoek naar het wrak.
12 december
Hoe ziet de zeebodem eruit in het gebied waar gezocht wordt naar het verdwenen toestel? Australische autoriteiten publiceren een visualisatie, die tot stand is gekomen mede door het werk van Fugro. Ook op deze beelden is geen spoor te zien van het vliegtuig.
29 januari 2015
Maleisië verklaart de inzittenden van het toestel officieel overleden. Nabestaanden kunnen nu aanspraak maken op een schadevergoeding. "De kans dat er nog mensen in leven zijn, is buitengewoon klein, omdat het toestel in zee is terechtgekomen en er 327 dagen is gezocht", zegt het Maleisische ministerie van Burgerluchtvaart.
8 maart
Precies een jaar na de verdwijning verschijnt het eerste onderzoeksrapport. Daaruit blijkt dat de accu van een van de zenders waarmee de locatie van het toestel bepaald kon worden al meer dan een jaar over datum was. Dat heeft mogelijk de kans verkleind om signalen van het toestel op te vangen.
4 juni
De instantie die de zoekactie naar vlucht MH370 coördineert, maakt bekend dat de zoektocht naar het vliegtuig zal worden afgebouwd als er geen nieuwe aanwijzingen worden gevonden. Tot dan toe is er na grootscheepse zoekacties nog geen spoor gevonden.
29 juli
Op een strand van het Franse eiland Réunion, ten oosten van Madagaskar, worden wrakstukken van een vliegtuig gevonden. Al snel wordt gedacht dat de resten van de MH370 zijn. Maar niemand durft te spreken van een doorbraak.
30 juli
Een Maleisische onderminister zegt dat het wrakstuk dat langs de kust van Réunion is gevonden, afkomstig is van een Boeing 777. Het onderdeel wordt overgebracht naar Frankrijk voor onderzoek.
05 augustus
515 dagen na de verdwijning van de MH370 staat vast dat het vliegtuig in zee is gestort. De Maleisische premier Razak bevestigt dat het gevonden wrakstuk is van de verdwenen Boeing. Maar waar de romp is, weet nog steeds niemand.