NOS NieuwsAangepast

"Australië steeds dichter bij MH370"

"Ze horen wel signalen, maar ze weten nog niet wat zich onder water bevindt. Het is allemaal heel voorzichtig geformuleerd, maar je merkt dat ze steeds dichterbij komen", zegt correspondent Robert Portier. Het Australische team dat zoekt naar het verdwenen vliegtuig heeft gezegd dat het opnieuw signalen heeft opgevangen die mogelijk afkomstig zijn van het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines.

Wat hebben ze precies gehoord?

"Onderzoekers op het Australische onderzoeksschip Ocean Shield, dat in het gebied rondvaart, hebben gisteren twee keer het signaal opgevangen waarvan ze denken dat het van een zwarte doos afkomstig is. De eerste keer hoorden ze het signaal vijf minuten lang, de tweede keer zeven minuten. Het betekent dat ze alles bij elkaar nu vier meldingen hebben uit min of meer hetzelfde gebied. Dat biedt hoop. Aan de andere kant wordt ook benadrukt dat ze pas geloven dat dit echt de laatste rustplaats van het vliegtuig is, als ze dit met eigen ogen hebben gezien. Dus er moet een foto of bewegend beeld komen."

Hoe groot is het gebied dat nu wordt onderzocht?

"Het gebied is teruggebracht tot zo'n 600 vierkante kilometer. Dat klinkt fors, maar ze begonnen met een gebied dat zo groot is als een paar keer Nederland. De volgende stap is dat er een onderzeeër naar de bodem wordt gestuurd om te kijken of er een foto gemaakt kan worden. Die onderzeeër die werkt heel langzaam en zal stapvoets zijn werk kunnen doen. Dat is veel langzamer dan een pinger-locator. Dus deze locator blijven ze gebruiken om het gebied dat de onderzeeër gaat onderzoeken zo klein mogelijk te maken. De batterijen van de zwarte doos lopen op hun eind, dus het zal niet al te lang meer duren voordat de onderzeeër op pad gaat."

Wat verwachten ze te zien met die onderzeeër?

"Het is pikkedonker op vier kilometer diepte. Daarom gaan ze eerst zoeken met sonar. Dat werkt zoals bij een vleermuis: het zendt signalen uit en aan de hand van echo's kun je een beeld vormen van wat zich op de zeebodem bevindt. Ze hopen dat ze zo iets van een wrak kunnen waarnemen. Ze weten dat daar veel slib ligt en de angst is nu dat het toestel onder het slib verdwenen is. Als dat zo is, kun je met sonar moeilijk vaststellen of het wrak daar ligt. Bovendien heeft slib de eigenschap om geluid te absorberen. Al met al denken de onderzoekers dat ze in de juiste richting gaan, maar er zijn nog veel onduidelijkheden."

En intussen blijven er ook schepen zoeken?

"Er zijn nog altijd geen brokstukken gevonden, dus die schepen gaan door met waar ze aan begonnen zijn: hun deel van de oceaan afzoeken. Men denkt nog steeds dat het handig is om op meerdere paarden tegelijk te wedden. Ze willen daarmee ook voorkomen dat er veel lawaai komt in het gebied waar de ping-geluiden zijn waargenomen. Je hebt rust nodig om de ping-locator goed te kunnen gebruiken. Wanneer al die schepen in dat gebied naar brokstukken komen zoeken, gaat dat niet werken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl