In de cockpit moeten piloten kunnen uitgaan van 100 procent betrouwbare informatie ANP

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) ziet niets in het plan van staatssecretaris Mansveld om via de Verenigde Naties een website op te zetten met veiligheidsinformatie voor piloten.

Mansveld komt later vandaag met dat plan op een VN-luchtvaartcongres in Canada. De ramp met vlucht MH17 boven het oosten van Oekraïne is aanleiding voor de stap.

De Nederlandse piloten vinden dat eerst in Nederland zelf alle veiligheidsdiensten noodzakelijke informatie snel moeten doorgeven, bijvoorbeeld via een speciale site. Volgens een woordvoerder is zoiets veel sneller te regelen dan een internationale website. "Het zal jaren duren voordat dat van de grond is gekomen."

Vrijblijvend 

Het plan is volgens de VNV ook te vrijblijvend en daardoor niet erg nuttig. In de hele wereld wordt gewerkt met allerlei systemen die niet op elkaar afgestemd zijn. Daardoor zal nooit alle informatie bij de luchtvaartmaatschappijen en piloten terechtkomen, zegt de woordvoerder.

"Zo wordt in feite een schijnveiligheid gecreëerd." Bovendien zou weken van tevoren allerhande informatie worden verstuurd, terwijl vaak vluchten op het allerlaatst of zelfs tijdens het vliegen moeten worden aangepast, bijvoorbeeld door slecht weer, zegt de VNV.

Mansveld 

Mansveld vindt een wereldwijd netwerk van informatie via internet wel nuttig. Op de nieuwe site moeten inlichtingen- en veiligheidsdiensten, burgerluchtvaartorganisaties en luchtvaartmaatschappijen informatie delen over het luchtruim van risicogebieden, zoals Syrië, het oosten van Oekraïne en Irak.

Het gaat om waarschuwingen, adviezen, bulletins of andere berichten, zoals 'notams'. Dat zijn berichten met informatie over luchthavens of een luchtruim die van belang kan zijn voor een piloot. Er kan bijvoorbeeld in staan of een luchtruim al dan niet gesloten is of op welke hoogte je door een bepaald luchtruim mag vliegen.

STER reclame