Website over veilig vliegen boven risicogebieden
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu gaat komende maandag bij een VN-luchtvaartcongres in Canada oproepen om in te stemmen met de plannen van een speciale VN-taskforce. Die wil dat er een website komt waar landen en luchtvaartmaatschappijen informatie delen over de veiligheid van het luchtruim boven crisisgebieden. Aanleiding voor dit informatiesysteem is de ramp met vlucht MH17 boven het oosten van Oekraïne.
Op deze nieuwe site moeten inlichtingen- en veiligheidsdiensten, burgerluchtvaartorganisaties en luchtvaartmaatschappijen informatie delen over het luchtruim van risicogebieden, zoals Syrië, het oosten van Oekraïne en Irak. Het gaat dan om waarschuwingen, adviezen, bulletins of andere berichten, zoals zogeheten notams. Dat zijn berichten met informatie over luchthavens of een luchtruim die van belang kan zijn voor een piloot. Er kan bijvoorbeeld in staan of een luchtruim al dan niet gesloten is of op welke hoogte je door een bepaald luchtruim mag vliegen.
De website moet zowel voor overheden als burgers toegankelijk zijn. Een proefversie van dit systeem moet dit jaar van start gaan. Wanneer een definitieve versie online moet zijn, is nog niet bekend.
Ik roep alle landen op om informatie effectiever te delen om de veiligheid te verbeteren.
Komende maandag tijdens een VN-congres in het Canadese Montreal zullen luchtvaartdeskundigen uit meer dan 190 landen zich buigen over het informatiesysteem. Ze moeten beslissen of de taskforce van de VN-luchtvaartorganisatie ICAO door mag gaan met het ontwikkelen van deze website.
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zal een speech houden waarin ze de ruim 600 aanwezigen op het hart zal drukken dat ze in moeten stemmen met dit wereldwijde informatiesysteem.
"Ik roep alle landen op om hun informatie effectiever met elkaar te delen. Dat is niet alleen een verantwoordelijkheid, het is onze plicht." Dat staat te lezen in een concept van de speech van Mansveld, waar de NOS vandaag delen van in handen kreeg. Zo zal de staatssecretaris maandag in Montreal ook pleiten voor verdere verbetering van de veiligheid in de luchtvaart. "De ramp met de MH17 toont aan dat ons werk nooit af is. We moeten voorbij onze landsgrenzen kijken om de veiligheid te blijven verbeteren."
De ramp met de MH17 toont aan dat ons werk nooit af is.
Na de ramp met de MH17 is de vraag opgekomen waarom sommige luchtvaartmaatschappijen wel en andere niet boven het oosten van Oekraïne vlogen. Zo werd duidelijk dat alle maatschappijen hun eigen afweging maken over de risico's van de routes die zij vliegen. Daarbij baseren ze zich op informatie die ze krijgen van inlichtingen- en veiligheidsdiensten van hun eigen land of andere beschikbare informatie. Een platform waarop inlichtingendiensten deze informatie met elkaar delen, ontbreekt tot nu toe.