De problemen van de V&D zijn niet nieuw. Retaildeskundige Cor Molenaar was dan ook niet verrast toen het nieuws over V&D vanochtend naar buiten kwam: "Dit speelt natuurlijk al langer en in december heeft de retail ook gewoon heel slecht gedraaid".

"Wat je ziet bij warenhuizen met grote kantoren, dure panden en weinig onderscheidende kenmerken is dat ze veel last hebben van concurrentie uit het goedkope segment. Die concurrenten zoals de Action en webwinkels hebben minder dure panden en goedkoper personeel." zegt ook Henk Volberda, hoogleraar bij de Rotterdam Erasmus School.

'Paniekstrategie'

Molenaar zegt dat winkels zich hier alleen tegen kunnen wapenen door zich te onderscheiden, bijvoorbeeld in het aanbod, het serviceniveau en de winkelbeleving. Hij verwacht dan ook niet dat de maatregelen van vandaag zullen helpen: "Dit lijkt toch sterk op een paniekstrategie. Het is nu belangrijk om in te zetten op service en het trekken van klanten. Het is de vraag of het personeel onder druk zetten daartoe bijdraagt."

Hij ziet dan ook meer compleet nieuwe strategie voor het bedrijf: "Je kunt je afvragen of V&D er nog goed aan doet om in grote stadscentra te zitten. In mijn boek dat binnenkort uitkomt zeg ik ook dat ze beter in kunnen zetten op regionale centra gecombineerd met een sterke online strategie."

Niet de enige

Het warenhuis staat ook niet alleen met deze problemen. Zo gooide de Bijenkorf anderhalf jaar geleden al radicaal het roer om met een besluit om 5 winkels te sluiten en zich meer op de winkelbeleving te richten.

De Hema vernieuwde vorig jaar de inrichting van de winkels en een deel van het assortiment. Toch verkeert ook die keten nog altijd in zwaar weer. Een van de oudste warenhuizen van Nederland, Maison de Bonneterie, sloot de deuren vorig jaar.

STER reclame