NOS NieuwsAangepast

Bonneterie was chique vernieuwer

Chic en stijlvol gooit het 125-jarige modewarenhuis Maison de Bonneterie de handdoek in de ring. "Door de te lang aanhoudende recessie in de detailhandel is het economisch niet langer verantwoord de activiteiten voort te zetten", schrijft de directie in een persverklaring.

"En er is genoeg geld voor een sociaal plan voor onze 100 medewerkers", zo zegt woordvoerder Hans Meijel op Radio 1.

Parijs als inspiratie

Met de sluiting later dit jaar van de twee vestigingen in Amsterdam en Den Haag komt een einde aan een tijdperk. In 1889 startten Joseph Cohen en Rosalie Wittgenstein hun winkel met breiwerkjes (bonneterie). In de jaren daarna verruimden ze het assortiment met kleding en accessoires.

De oprichters blijken vernieuwers. Ze laten zich inspireren door de grote modewinkels in Parijs. Voor hun winkelpanden in Amsterdam en Den Haag nemen ze beroemde architecten en interieurontwerpers in de arm. En ze introduceren het fenomeen "etalage" in de winkelstraat. Voor die tijd werd kleding niet tentoongesteld.

Aanpassingen

De afgelopen tientallen jaren heeft Maison de Bonneterie geprobeerd mee te gaan met de wensen van de consument. In 2009 werd nog geëxperimenteerd met een shop-in-shop formule van gerenommeerde merken zoals Hugo Boss, Tommy Hilfiger en Ralph Lauren.

In een persbericht bedankt de directie de "trouwe klanten voor hun loyaliteit". Toch deed een teruglopende cliëntèle ook Maison de Bonneterie uiteindelijk de das om.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl