Een app tegen de file? Dat gaan we testen

time icon
Geschreven door
Marc-Robin Visscher
Verslaggever
1/2 De app moet automobilisten helpen om files rond Amsterdam te omzeilen ANP

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

2/2 Een file ontwijken nog voordat die begint

"Tachtig procent van de weggebruikers in de ochtendspits bestaat uit automobilisten die dagelijks hetzelfde ritje maken", vertelt Frank Boer van de Verkeers Informatie Dienst (VID). "Speciaal voor hen hebben we deze app gemaakt."

In de strijd tegen files is een app ontwikkeld die ADAM heet. Het is een proef die vandaag begint en die een half jaar gaat duren. Het experiment vindt plaats in en rond Amsterdam. 

We vertrekken vanaf de meldkamer van de VID richting Hoorn. Nadat we de bestemming hebben ingetoetst, verschijnen er een paar mogelijkheden in beeld. Dit zijn 'keuzemomenten'. Bij elke optie staat aangegeven hoeveel vertraging er is. We kiezen natuurlijk voor de snelste route, en worden via de A5 richting Coentunnel gedirigeerd. 

De reclametruck van de nieuwe app ADAM Marc-Robin Visscher / NOS

Wie de app installeert, kan er een telefoonhouder voor in de auto gratis bij krijgen. Die is wel nodig, want tijdens de rit moet je de app in de gaten houden. De app maakt geen geluid.

Grote vraag is: hoe eigenwijs zijn automobilisten? Het systeem spreidt weggebruikers preventief, om vertragingen te voorkomen. Automobilisten met min of meer dezelfde bestemming kunnen verschillende reisadviezen krijgen. 

Uit de proef moet blijken in hoeverre men bereid is een omweg te nemen omdat de app die aanraadt. Dat valt in ieder geval niet op te maken uit één rondje over de Amsterdamse ring.

Gebruikers kunnen zelf een melding doen als ze wat tegenkomen.

Frank Boer, Verkeers Informatie Dienst

De app is een aanvulling op bestaande navigatiesystemen. "Die werken ook met verkeersinformatie, maar zijn een stuk trager", legt Boer uit. "Deze app wordt direct gevoed met informatie van onze meldkamer en gebruikers kunnen ook zelf een melding doen als ze iets afwijkends tegenkomen."

Op de vluchtstrook zien we een auto met aanhanger staan. Boer tipt met zijn vinger op de meldingsknop in de app en roept: "Er staat een auto met knipperlichten op de vluchtstrook. Even opletten dus." 

Het audiobericht wordt naar de meldkamer van de VID gestuurd. Mochten er meer meldingen komen, dan kan men de route op 'oranje' zetten. Een deel van de weggebruikers wordt dan via andere routes omgeleid.

Europa

De ontwikkeling van de app heeft 2,5 miljoen euro gekost. Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland hebben een deel van de kosten betaald. Mocht de proef met ADAM succesvol verlopen, dan ziet de VID mogelijkheden om er geld mee te kunnen verdienen. 

"We kunnen dit uitrollen over heel Europa. Misschien dat ADAM in de toekomst ook een betaalde app gaat worden", zegt Patrick Potgraven van de VID. Maar voorlopig is de app gratis te downloaden voor zowel Android al iOS.

Screenshots uit de ADAM-app Frank Boer

STER Reclame