NOS Nieuws Tech

Gaat Facebook je foto's gebruiken in reclame?

ANP

Steeds meer Facebook-gebruikers maken zich zorgen: ze zijn bang dat adverteerders vanaf volgend jaar met hun foto's aan de haal gaan. Dat komt door een onderdeel van Facebooks privacybeleid waarvan veel mensen denken dat het 1 januari ingaat. 

Dat is niet waar: de bewuste tekst staat er zeker al sinds november 2013 in en betekent niet dat je foto's straks op billboards terechtkomen. 

De tekst

In de tekst staat dat Facebook onder meer iemands naam en profielfoto mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Verderop staat er: "Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen."

Onder meer op NPO Radio 1 werd stellig gezegd dat dat kan betekenen dat een foto van iemand met een boormachine straks gebruikt kan worden in een advertentie van de fabrikant.

Misverstand

Arno Lubrun, de Facebook-baas in de Benelux, zegt dat het niet zover kan komen. "Het is niet zo dat gebruikersgegevens van Facebook naar bedrijven gaan", zegt hij in een exclusief gesprek met de NOS. "De gegevens van mensen moeten heel erg goed gewaarborgd zijn bij ons. We moeten ervoor zorgen dat mensen zich veilig voelen."

Er is een uitzondering mogelijk, maar alleen na expliciete goedkeuring. "We geven je inhoud of informatie niet zonder jouw toestemming aan adverteerders", vermeldt het privacybeleid.

Rechtszaak

Het gevreesde stukje tekst is het gevolg van een rechtszaak tegen Facebook die in 2011 begon. Gebruikers zagen hun naam en profielfoto verschijnen bij advertenties op Facebook omdat ze de Facebook-pagina van het bedrijf achter de advertentie leuk vinden. Ze waren daar niet voor gewaarschuwd en konden dat niet ongedaan maken.

Het privacybeleid staat toe dat sommige vrienden bij deze advertentie worden genoemd Rachid Finge

De rechtszaak leidde uiteindelijk tot een schikking, waarbij Facebook onder meer toezegde zijn privacybeleid op dit punt te verduidelijken - dat verklaart de bepaling in het privacybeleid. 

Gebruikers die zich bij de rechtszaak hadden aangesloten, kregen bovendien een schadevergoeding van maximaal 10 dollar.

Wat er wel verandert

Facebook heeft alle gebruikers erop attent gemaakt dat er wel degelijk dingen veranderen per 1 januari 2015. Iedereen die op die datum nog een Facebook-account heeft, is automatisch akkoord. 

Wat er bijvoorbeeld verandert, is dat Facebook meer wil doen met locatiegegevens. Het kan zijn dat je een advertentie te zien krijgt van een restaurant dat toevallig net om de hoek zit. 

Ook zegt Facebook te gaan experimenteren met een koop-knop in advertenties, die het mogelijk maakt om iets aan te schaffen zonder Facebook te verlaten.

STER reclame