Een echtpaar probeert de kamer met een elektrische verwarming warm te stoken ANP

In Apeldoorn zijn mensen onwel geworden, doordat ze in huis hadden gebarbecued. Zij konden door de gasstoring niet koken en hadden daarom de barbecue binnen gezet. 

Er kwam giftig koolstofmonoxide vrij, wat de Apeldoorners inademden. Ze moesten uiteindelijk worden behandeld door ambulancepersoneel.

Zo'n 540 woningen in de stad zitten sinds gisteren zonder gas, nadat er modder in een gasleiding terecht was gekomen. Het schoonmaken van de leiding duurt waarschijnlijk nog enkele dagen.

Levensgevaarlijk

De brandweer en gemeente waarschuwen om niet binnen te koken met een barbecue of campingstelletje. Dat is levensgevaarlijk, zegt de brandweer.

Verder zegt de brandweer dat mensen voorzichtig moeten zijn met het gebruik van elektrische kacheltjes. Die gebruiken veel stroom en moeten daarom alleen direct worden aangesloten op een stopcontact op de muur. Als ze via een stekkerdoos worden aangesloten, kan dat leiden tot oververhitting en brand.

STER reclame