Navigator Verbraak neemt schuld op zich

Brian Carlin/Team Vestas Wind/Volvo Ocean Race

Navigator Wouter Verbraak van de gestrande Vestas Wind heeft voor het eerst gereageerd op het ongeluk van de Deense zeilboot tijdens de tweede etappe van de Volvo Ocean Race. "Ik heb een grote fout gemaakt", stelde de Nederlander in een verklaring op zijn Facebook-pagina. De tekst was enkele uren later niet meer te zien.

De Vestas Wind liep zaterdag ten oosten van Madagaskar op een rif, waarna de bemanning van boord moest. "Ik ben er helemaal kapot van en nog steeds in shock", schrijft Verbraak vanuit Mauritius, waar de negen bemanningsleden inmiddels zijn aangekomen. "We hebben geluk gehad dat er niemand gewond is geraakt en dat komt grotendeels door het teamwork in de eerste seconden, minuten, uren na de crash."

"Ik heb een grote fout gemaakt, maar daarna hebben we geen andere fouten meer gemaakt, hoewel er veel moeilijke besluiten moesten worden genomen in een ernstige situatie", aldus Verbraak.

Verbraak: rif niet gezien

De navigator geeft toe dat hij het rif niet op zijn digitale kaarten heeft gezien. "Ik kan jullie verzekeren dat we voor iedere etappe uitgebreid de route bekijken. Maar vlak voordat we vertrokken, werd de geplande route gewijzigd. Met alle focus op de start en de moeilijke omstandigheden heb ik foutief gedacht dat ik genoeg informatie bij me zou hebben om onderweg naar de veranderingen in de route te kijken. Ik zat verkeerd."

Schipper Chris Nicholson heeft gezegd dat hij van plan is om de race te hervatten, hoewel de Vestas Wind aanzienlijke schade heeft opgelopen en nog op het rif ligt. Nicholson laat de technische mogelijkheden om door te varen onderzoeken.

Volledige tekst van het inmiddels verwijderde Facebook-bericht van Wouter Verbraak

We finally have means of communications again, so a message is highly over due....

I am totally devastated and still in shock as the gravity of our grounding is slowly sinking in now that we are safely in Mauritius with finally some time to reflect on what happened.

We are very lucky that nobody was hurt, and a lot of that is credit to our team work in the seconds, minutes and hours after the crash.

I made a big mistake, but then we didn't make any others even though there were many difficult decision to be made and the situation was very challenging and grave indeed.

Once I can get power to the boats laptops (if they survived) I can look further into how we didn't see the reef on the electronic charts. I did check the area on the electronic chart before putting my head down for a rest after a very long day negotiating the tropical storm and what I saw was depths of 42 and 80m indicated. There is a very good article posted on http://blog.geogarage.com/2014/12/questions-asked-about-volvo-ocean-race.html.

I can assure you that before every leg we diligently look at our route before we leave and I use both Google Earth, paper charts and other tools. However, our planned route changed just before we left, and with the focus on the start and the tricky conditions, I erroneously thought I would have enough information with me to look at the changes in our route as we went along. I was wrong. I am not trying to make any excuses - just trying to offer up some form of explanation and answer to some of your questions.

There are a number of lessons to be learned from this, which we hope will be able to relay in the time to come.

I am immensely grateful for all the support that we as a team, my family and myself have received from our wonderful friends, colleagues, family, Vestas, Powerhouse and Volvo. More over we are heavily in debt to the thorough support of Alvimedica throughout the first night, as well as the local fisherman and the coastguard of Ile du Sud in the atol. So I want to thank everybody so very much. Thank you, thank you, thank you.

I am forever in your debt.

Wouter

STER Reclame