ANP
NOS Nieuws

Webwinkels geven te laat en te weinig geld terug

Klanten die geld terugkrijgen van een webwinkel moeten daar soms langer dan twee maanden op wachten, blijkt uit een proef van de Consumentenbond.

De belangenorganisatie bestelde bij 211 webwinkels spullen en stuurde die na ontvangst retour met het verzoek om het aankoopbedrag terug te storten.

Van de winkels nam 31 procent langer dan twee weken de tijd om het geld over te maken. Bij grote zaken als Redcoon en Boxprix duurde het bijna twee maanden voordat het geld weer op de rekening stond. Vijftien winkels betaalden helemaal geen geld terug.

Verzendkosten

Sinds de invoering van nieuwe consumentenregels in juni moeten webwinkels binnen 14 dagen het aankoopbedrag terugbetalen. Als de complete bestelling wordt teruggestuurd, moet de webwinkel ook de verzendkosten vergoeden.

De Consumentenbond zegt dat 39 procent van de winkels die kosten niet betaalt. Bij eerder onderzoek van de Consumentenbond betaalde 44 procent van de winkels de verzendkosten niet.

Kledingwinkels

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt constateert dat webwinkels vaak al in de voorwaarden verkeerd melden wat de rechten van consumenten zijn.

De toezichthouder belooft de komende tijd vooral op te treden tegen kledingwinkels, omdat in die sector relatief veel retour wordt gestuurd. Webwinkels die de regels overtreden, worden daarop aangesproken en kunnen een boete krijgen van maximaal 450.000 euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl