Slecht nieuws voor Twitter: gebruikersgroei vlakt totaal af

AFP
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

Twitter heeft de afgelopen drie maanden nauwelijks nieuwe gebruikers weten aan te trekken. Het netwerk blijft steken op 320 miljoen maandelijks actieve gebruikers, hetzelfde aantal als in de drie maanden daarvoor. Analisten hoopten op 323 miljoen. De omzet ligt wel op schema.

Kijken we verder, dan is er aan de kant van de gebruikers zelfs een kleine daling te zien. In de 320 miljoen zitten namelijk ook de zogenoemde sms-volgers, mensen die Twitter alleen via sms volgen en dus geen advertenties te zijn krijgen. Deze groep woont vooral in opkomende economieën. Zonder hen nam het aantal gebruikers met twee miljoen af, van 307 naar 305 miljoen. Twitter verwacht overigens wel dat het aantal gebruikers weer gaat stijgen.

Het lukt Twitter wel om aan de financiële verwachtingen te voldoen. Wall Street hoopte op een omzet van 710 miljoen dollar (674 miljoen euro) en krijgt dat ook, een stijging van 48 procent. Wel blijft Twitter rode cijfers schrijven: 90 miljoen dollar. Over heel 2015 behaalde Twitter een omzet van 2,2 miljard, 58 procent meer dan over 2014. Ook valt het aantal adverteerders op. Twitter wist 130.000 adverteerders aan zich te binden, een stijging van 90 procent in een jaar.

Het is alleen de vraag of de goede financiële cijfers voor beleggers genoeg zijn. Het aandeel schoot vlak na bekendmaking van de cijfers nabeurs ver naar beneden en raakte even de min 13 procent aan. Inmiddels is de grootste dip weer weggewerkt.

Veel zorgen

Twitter bestaat in maart 10 jaar, maar er is weinig reden voor feest. Er zijn vooral zorgen. 2015 was een rommelig en druk jaar voor het bedrijf. Dick Costolo, die het bedrijf in 2013 naar de beurs bracht, ruimde het veld voor Jack Dorsey. De mede-oprichter, die al eerder topman was van het bedrijf, moest Twitter er weer bovenop helpen. Tegelijkertijd ging hij ook nog ‘even’ zijn betaaldienst Square naar de beurs brengen.

Onder leiding van Dorsey werd Moments uitgerold, al was deze functie wel al onder Costolo bedacht. Het is een van de grootste functies die Twitter ooit heeft toegevoegd. Via een tabje kunnen gebruikers (alleen nog niet in Nederland) zich op een visuele manier thematisch laten bijpraten. Het is volgens Twitter de ideale plek om op de hoogte blijven van bijvoorbeeld breaking news, de Super Bowl of de Amerikaanse verkiezingen. 

De functie lijkt vooral gericht op nieuwkomers en de hoop is dat het platform hiermee begrijpelijker wordt. Of het een succes is, is nog onduidelijk. In de brief (.pdf) aan de aandeelhouders wordt de functie twee keer genoemd. Twee keer zonder cijfers.

Het aandeel van Twitter is de afgelopen maanden flink gedaald Yahoo Finance

Moments is niet de enige functie waar de afgelopen tijd veel om te doen was. Al eerder zei Jack Dorsey dat "alles op tafel ligt" om het aantal gebruikers bij Twitter te laten toenemen. Dus ook de tijdlijn. In december kregen we daar een eerste indruk van, toen bleek dat Twitter aan het testen was met tweets die via een algoritme tussen de chronologische tweets werden geplaatst. Waarmee Twitter het heilige huisje van veel, vaak zeer actieve, gebruikers raakte.  

Dit weekend meldde BuzzFeed News dat het bedrijf de functie definitief doorvoert. Er ontstond grote onrust op Twitter, omdat men bang is dat het platform op Facebook gaat lijken. Uiteindelijk probeerde Dorsey de gemoederen tot bedaren te brengen, door te zeggen dat de tijdlijn niet op de schop gaat.

Meer veranderingen

Strikt genomen had hij gelijk, maar er verandert wel degelijk iets aan de tijdlijn. De angst van sommige gebruikers dat Twitter een tweede Facebook wordt, blijkt alleen niet waar te zijn. Maar Twitter gaat wel boven in de tijdlijn belangrijke tweets plaatsen die je mogelijk hebt gemist. En het zal niet de laatste verandering zijn. In de brief aan aandeelhouders zegt het bedrijf dat het de verwarrende zaken gaat oplossen, zoals het plaatsen van een punt voor een @mention (zodat iedereen de tweet ziet) een hoe via een @mention op iemand kan worden gereageerd.

Dorsey is net een paar maanden bezig en heeft een groot gedeelte van zijn belangrijkste mensen vervangen en in januari was er nog een grote exodus in de top. Ook is er een flinke ontslagronde geweest. De topman kan dus met een frisse start proberen het platform er bovenop te helpen.

Het is alleen de vraag of Wall Street hem die tijd gunt en of er nog gebruikers zijn die Twitter interessant vinden. Want bij alle wijzigingen die worden doorgevoerd doemt al snel de vraag op: is Twitter hiermee niet veel te laat?