NOS Nieuws

Goud voor Sanne Wevers: wat maakte de oefening zo goed?

Sanne Wevers won gisteren olympisch goud met een oefening op de balk. Haar oefening was "fenomenaal, historisch en ongekend", vond NOS-commentator Hans van Zetten. Wat maakte de oefening zo indrukwekkend? Een overzicht van haar routine.

Wevers begon haar oefening met een flikflak zonder een fout te maken. "Dat is een moeilijke opsprong", zegt Aukje de Jong, internationaal jurylid van de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie. "Daarom wachtte ze aan het begin ook wat langer, zodat ze zich beter kon concentreren. Ze deed de opsprong perfect, zonder aftrekpunten, door onder meer het zwaartepunt van haar lichaam boven de balk te houden."

Wevers begon haar oefening met een flikflak

Daarna deed ze een dubbele pirouette, die ook wel bekendstaat als de Wevers-pirouette. Deze oefening werd in 2010 door haar geïntroduceerd bij het WK in Rotterdam.

"Die pirouettes gingen helemaal goed. Het was indrukwekkend doordat ze aan het slot met haar geheven been nog hoger eindigde." De Jong vertelt dat Wevers de enige atleet is die deze pirouettes doet. "Ze heeft een speciaal evenwichtsgevoel. Ze zegt zelf ook wel: 'ik leef op die balk'. Dat zie je gewoon."

De dubbele pirouette wordt ook wel de Wevers-pirouette genoemd

De pirouettes werden gevolgd door twee vrije radslagen. Daarbij maakte ze een kleine correctie vanuit haar heup. "Bij de landing maakte ze een hele kleine beweging. Dat loste ze heel tactisch op met haar armen."

De Jong was wel even bang dat Wevers te lang zou wachten tussen de twee radslagen, maar dat deed ze niet.

De vrije radslagen werden met veel controle uitgevoerd

De turnster ging verder met een vrije overslag, gelijk gevolgd door een gymnastische sprong. Volgens De Jong is het tempo tijdens de hele oefening belangrijk. "Als je langzaam fietst, val je om. Zo is het hier ook. Ze is niet traag, daar is ze heel goed in. Wevers brengt alles vloeiend bij elkaar. Ze heeft geen concentratiepauze nodig, ze gaat meteen door. Zo'n pauze kan je ook minpunten opleveren."

Na de vrije overslag volgde meteen een gymnastische sprong

Na de gymnastische sprong liet Wevers weer een aantal van haar iconische pirouettes zien, waaronder zelfs een drievoudige pirouette. Daarbij draaide ze een beetje te ver door. De pirouettes sloot ze af met een spagaatsprong. "Een drievoudige pirouette: dat doet niemand. Misschien tijdens een training, maar dan maar een keer. Ze heeft die pirouettes al zo vaak gedaan. Daarom is ze zo stabiel."

De combinatie van de pirouettes met de spagaatsprong leverde haar bonuspunten op, zegt De Jong. "Doordat ze deze combinatie maakte, had ze geen speciale dansverbinding meer nodig. Dat heeft ze heel slim gedaan. Hierdoor werd de hele routine vloeiender."

De imponerende combinatie: pirouettes en een spagaatsprong

Ze gaat er gewoon voor.

Aukje de Jong, internationaal jurylid

Na die combinatie maakte Wevers een wissel-spagaatsprong. "Die opsprong was zeer moeilijk, maar voerde ze perfect uit. Hierbij heeft ze veel aan haar goede gevoel van evenwicht. Ze heeft deze oefening al duizenden keer gedaan, daardoor is haar zelfvertrouwen gegroeid." Daardoor durft ze meer risico's te nemen. "Ze gaat er gewoon voor."

De wissel-spagaatsprong werd gecombineerd met een flikflak met hele draai

De wissel-spagaatsprong werd gecombineerd met een flikflak met hele draai. "Bij die flikflak was het heel moeilijk om niet te ver het zijwaartse vlak in te gaan. Je kan daarbij niet helemaal recht in je heup blijven. Toch lukte haar deze flikflak heel goed." Ook met deze combinatie heeft Wevers veel ervaring. "Ze is minder stabiel in salto's, daarom lost ze het zo op."

Een flikflak met hele draai op de balk.

Daarop volgden wat bewegingen dicht bij de balk. "Omdat dat van haar wordt geëist in de samenstelling", zei Van Zetten. De Jong bevestigt dat. "Bij bewegingen laag op de balk heb je twee keuzes: of je laat een element zien, of je mag iets origineels laten zien. Wevers ging voor de tweede optie. Ze deed dat heel elegant."

De bewegingen dicht bij de balk worden van haar geëist in deze samenstelling

Wevers sloot haar oefening af met een zogenoemde Auerbach-salto met een hele schroef. Volgens De Jong was de afsprong niet perfect. "Daar heeft ze wel wat minpunten voor gekregen, denk ik. Ze had wat meer de hoogte in kunnen gaan en ze was niet de hele salto lang gestrekt."

Het was ook een moeilijke afsprong. "Daarom nam ze een korte pauze. Maar als een pauze te lang duurt, krijg je minpunten doordat je oefening disconnected is."

Wevers sloot haar oefening af met een Auerbach-salto met een hele schroef

Volgens De Jong is Wevers' routine indrukwekkend omdat ze elegant en vloeiend turnt. "Ze maakt overal combinaties van acrobatiek en dans. Die doet ze heel vloeiend. Hierdoor lijkt het heel makkelijk. Omdat ze al deze combinaties sierlijk en elegant uitvoert, zou ik haar een hoge score geven als jurylid."

Haar score, van 15,466, is terecht, vindt De Jong. "Ze maakte nergens een grote fout, alleen een paar kleine. Ze deed meerdere E-elementen (hoogste moeilijkheidsgraad, red.). Daarom heeft ze deze hoge score, en dus de gouden medaille, helemaal verdiend."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl