Heineken reageert onhandig op discussie over sponsoring Rio

ANP

Sponsort bierbrouwer Heineken nou wel of niet de Olympische Spelen in Rio? 

Na de commotie over het vermeende alcoholmisbruik van turner Yuri van Gelder barstte een discussie los over de vraag of een sportief evenement zich wel moet laten sponsoren door een alcoholmerk. Heineken voelde zich genoodzaakt op Twitter van zich te laten horen. De bierbrouwer zei vanmorgen letterlijk geen sponsor te zijn, maar alleen het NOC*NSF te 'faciliteren' met het Holland House.

Dat viel niet goed bij de Twittergemeenschap. Mensen reageerden vol ongeloof en vroegen zich af wat precies het verschil is tussen het faciliteren van een horecagelegenheid op de Olympische Spelen en sponsoring van diezelfde spelen.

Zoals dat gaat op sociale media, was het sponsordocument van NOC*NSF, waarin ook Heineken wordt genoemd, snel gevonden:

Een terechte vraag, vond ook Heineken - al bleef het urenlang stil. Uiteindelijk kwam de brouwer met een verheldering:

Tientallen Twitteraars kregen een persoonlijk antwoord van de bierbrouwer - al luidde dat antwoord steeds hetzelfde: de formulering was 'niet zo handig'. Intussen zag de concurrent zijn kans schoon.

Grolsch

Heineken laat in een reactie weten dat het bedrijf altijd heel duidelijk is geweest als het gaat om de combinatie actieve sport en alcohol: "dat gaat nooit samen".