Van Eersel geeft uitleg in de klas Omroep West

Je vertrouwde werkplek, collega's en auto van de zaak inwisselen voor een schoolklas vol pubers. Sander van Eersel deed het. Drie jaar geleden gaf hij zijn sales- en marketingbaan in de farmaceutische industrie op om scheikundeleraar te worden. 'Het geeft zoveel voldoening.'

Van Eersel geeft tegenwoordig les op Johan de Witt scholengroep in Den Haag. 'Ik heb 20 jaar in de farmaceutische industrie gewerkt. Maar in de tussentijd heb ik ook bijles gegeven aan havo- en vwo-leerlingen, waaronder mijn dochter van 16 jaar. En dat was zo leuk om te doen. Toen ben ik vervolgens op verschillende scholen in de omgeving gaan kijken bij de lessen en daar dacht ik: dit is gewoon wat ik wil gaan doen, lesgeven voor een grote groep en die in beweging krijgen.'

Ondanks dat Van Eersel drie jaar geleden heel enthousiast was om scheikundeleraar te worden, vond hij zijn vuurdoop als docent toch even slikken. 'Ik zal je eerlijk zeggen, de eerste keer dat ik in mijn eentje voor de klas stond, vond ik verschrikkelijk spannend. Ik krijg er nog warme handen van als ik eraan denk. Je stapt echt in iets totaal nieuws.'

Zij-instromerdocent Sander: 'De eerste keer alleen voor de klas, ik krijg nog warme handen'

Voldoening

Maar die spanning was snel weg bij Van Eersel. Scheikunde onderwijzen aan middelbare scholieren geeft de docent nu vooral voldoening. 'Het is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Twee jaar geleden kreeg ik een 5 vwo-leerling in mijn les en ze stond heel slecht voor scheikunde.' Van Eersel wist haar te motiveren. 'Vorig jaar is ze wel geslaagd met een zeven voor scheikunde op haar lijst. Dat geeft dan zoveel voldoening.'

Tijdens zijn switch naar het leraarschap werd Van Eersel begeleid door Leraar van Buiten. Leraar van Buiten is een organisatie die zij-instromers begeleidt naar de klaslokalen. En er is veel belangstelling voor deze begeleiding, stelt Aline Dijkshoorn, projectondersteuner bij Leraar van Buiten. 'Wij zijn net begonnen met het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten en binnen twee weken hadden we honderd aanmeldingen. En uit de ervaring van de afgelopen jaren hebben we geleerd dat ongeveer een derde daarvan echt doorgaat naar het docentschap.'

Ervaring mee de klas in

Maar is dat wel genoeg? 'Nee, het is nooit genoeg', vertelt Dijkshoorn. 'Maar we zijn wel heel blij met de hele grote belangstelling die we zien. En ik vind het een ongelooflijk mooie stap als mensen gaan werken in het onderwijs. Als je ziet hoe blij en hoe gelukkig mensen daarvan worden, dan is mijn dag goed.'

Niet alleen de zij-instromers en hun begeleiders worden blij van 'de overstap naar het onderwijs', maar ook de scholen. 'De zij-instromers vullen natuurlijk een gat op waar we tekort hebben in het onderwijs', legt Tommer Franken, schoolopleider bij Johan de Witt scholengroep, uit. Volgens Franken verhelpen de zij-instromer niet alleen het lerarentekort, maar ze nemen ook ervaring mee de klas in. 'Die kijken toch op een andere manier naar onderwijs dan mensen die vanaf hun zestiende of zeventiende een lerarenopleiding hebben gedaan. Zij-instromers hebben een hele geschiedenis en nemen dat mee naar school en voor de klas.'