Dit is een nieuwsbericht van
Rijnmond

Verkeershufters massaal beboet: 'Vrienden bellen elkaar om niet naar Rotterdam te komen'

In Rotterdam zijn in juni en juli bijna driehonderd zogeheten verkeersaso's beboet. Zij maakten zich onder meer schuldig aan 'het maken van onnodig geluid' ofwel rijden in herriebakken, te hard rijden, rijden zonder rijbewijs of gordel en rijden in gestolen auto's. De politie controleert de hele zomer door op verzoek van de gemeente. Ze heeft ook undercover een 'gedragsacteur' ingezet die gesprekjes aanknoopte met de automobilisten. Die constateerde dat "...bestuurders onderling vrienden bellen om niet meer naar Rotterdam te komen vanwege de controles."

Wethouder Vincent Karremans van Mobiliteit stuurde vrijdag aan het einde van de middag de eerste resultaten van de nieuwe Rotterdamse Verkeersaso Aanpak naar de raad. Die aanpak komt in de plaats van het zomeroffensief dat sinds 2021 in het centrum van de stad werd ingezet tegen automobilisten die volgens Karremans 'patsergedrag' vertonen: "Hard optrekken vanuit stilstand, overschrijden van snelheidslimieten, knallende uitlaten, cruisen of onnodig rondrijden, intimidatie van omstanders, het afspelen van harde muziek en het onnodig toeteren." Vanaf nu wil de wethouder de aanpak van verkeershufters niet langer tot een paar straten of wijken beperken, maar in de hele stad toepassen.

Eerste resultaten

In de maanden juni en juli zijn er controles geweest op de Meent, het Kruisplein, de Maasboulevard en omliggende straten. Het begon met een voorzichtige opbrengst in juni: 12 bekeuringen en 11 waarschuwingen. De controle op de Meent op 23 juni was vooral bedoeld om automobilisten te waarschuwen voor de nieuwe no-nonsenseaanpak.

Keuvelen met automobilisten om hun gedrag te peilen

In juli liepen de cijfers hard op. 266 bekeuringen werden uitgeschreven, met name in het centrum en in Delfshaven. Zestig automobilisten moesten 280 euro aftikken voor het maken van 'onnodig geluid', aldus Karremans. Hij meldt ook dat een gedragsacteur gesprekjes aanging met automobilisten die bij een controle in de rij stonden te wachten. Doel was om te weten te komen waarom de chauffeurs zich gedragen zoals ze doen. "In driekwart van de gevallen weten de bestuurders heel goed dat ze met een voertuig rijden welke niet aan gelden voertuigeisen voldoet. In een kwart van de gevallen volgde ontkenning."

'Kom niet naar Rotterdam, er wordt gecontroleerd'

De controles hadden een zeker afschrikwekkend effect, blijkt uit de gesprekken van de gedragsacteur. "Veel bestuurders maakten een stressvolle indruk en belden onderling met vrienden om niet naar Rotterdam te komen vanwege de controles." Karremans is tevreden over de eerste resultaten, laat hij via zijn woordvoerder weten. "Bij aankondiging van het plan en uitvoering van de acties, hebben we heel veel reacties uit de stad gekregen; Het is een grote ergernis van Rotterdammers. De ‘opbrengst’ van de acties tot nu toe, laat wel zien hoe groot het probleem is."

Snelheidscontroles in Rotterdam

GID

Boetecijfers voor augustus zijn er nog niet. Wel zet Rotterdam sinds 10 augustus als eerste gemeentes in ons land ook een Geluid Informatie Display in (GID) die automobilisten waarschuwt dat hun bolide te veel herrie maakt en dat ze een boete riskeren. De GID meet realtime het geluid, die volgens Europese regels niet boven de 70 Db(A) uit mag komen. Nu, twee weken later, bleken al tientallen auto's daar bovenuit te komen: bijvoorbeeld op de Strevelsweg 41 auto's met meer dan 80 Db(A) waarvan 42% in de avond en nacht. Op het Haagseveer produceerden gemiddeld 20 voertuigen geluid boven de 80 Db(A), waarvan vijftig procent in de avond en nacht. De Westersingel was ook geen pretje: gemiddeld 22 voertuigen per dag die boven de 80 Db(A) uitkomen, waarvan 52% in de avond en nacht. Onduidelijk is overigens hoeveel auto's gemiddeld op een dag door die straten rijden.

De NOS maakte eerder dit jaar deze reportage over de installatie van geluidspalen in Rotterdam

lawaai flitspalen

Geluidsoverlast groot probleem

Volgens de gemeente heeft de helft van de Rotterdammers last van verkeersasocialen, ook wel verkeershufters genoemd. Uit onderzoek is ook gebleken dat 82% van de Rotterdammers de kans om gepakt te worden in het verkeer laag inschat, schreef Karremans in juni van dit jaar. Sinds 2021 hebben gemeente en politie daarom een zomeroffensief ingezet om de overlast voor bewoners in de binnenstad te beperken. Met effect, zo lijkt het: in de afgelopen drie jaar werd in Rotterdam een kwart van alle bekeuringen voor overtredingen met onnodig geluid in Nederland uitgeschreven.

Risico op boete van 3 duizend euro

Tot nu toe controleerde de politie op basis van een wetsartikel waarmee onnodig geluid kan worden aangepakt (artikel 57 uit het RVV). In september en oktober staan nog zeker vijf acties van de politie op stapel. Dan wordt ook een artikel uit de APV uit de kast gehaald (artikel 2:47, lid 1 onder b). Het artikel houdt een verbod in op het onnodig hinder of overlast veroorzaken aan andere weggebruikers of mensen die aan de weg wonen of werken. Voordeel van dit artikel is dat de politie een last onder dwangsom kan opleggen van vijfhonderd euro die kan oplopen tot 3 duizend euro, bijvoorbeeld voor agressief rijden, als een overtreder in de fout blijft gaan.

Deel artikel: