Dit is een nieuwsbericht van
Rijnmond

Veel kritiek, maar inkorten tramlijnen gaat door: 'Een stuitende arrogantie'

Als voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag krijgt Vincent Karremans een goud gespoten rollator aangeboden als woensdagochtend knopen worden doorgehakt over de tramlijnen in de stad. De boodschap: denk aan ouderen met een rollator of scootmobiel. Die kunnen niet zonder de tram en hebben niks aan een bus als alternatief. Het mag niet baten. De kogel is definitief door de kerk. De plannen om het tramnetwerk in Rotterdam op de schop te gooien gaan door, op een paar uitzonderingen na.

Als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) in februari met een plan komt om het tramnetwerk te moderniseren, is er veel kritiek. Bezorgde bewoners en reizigers vinden het een slecht plan. Op enkele trajecten moeten meer trams komen, maar op andere stukken worden lijnen geschrapt of ingekort. Er wordt massaal actiegevoerd, ook op deze dag waarop het eindoordeel wordt geveld.

Ook al stormt het woensdagochtend buiten flink, vanaf 09:15 uur duiken steeds meer actievoerders op bij het kantoorpand van de MRDH aan de Westersingel in Rotterdam. Niet alleen bewoners, ook raadsleden van SP, PvdA en GroenLinks zijn aanwezig. Gewapend met borden én een paraplu staan ze voor de ingang om hun onvrede duidelijk te maken. Ook veel RET-personeel sluit aan. Zij willen dat er snel een oplossing komt voor de financiële problemen, nu er minder reizigers zijn.

Uiteindelijk gaan de actievoerders in een aparte zaal zitten om de vergadering van de bestuurders te bekijken op een groot scherm. Een aantal bewoners en de voorzitter van de ondernemingsraad van de RET doen nogmaals hun verhaal voor de samengekomen bestuurders.

Actievoerders volgen de vergadering

Gouden rollator

Ook nu klinkt veel kritiek. De vraag is of het besluit over de tramlijnen niet uitgesteld kan worden om eerst nieuw onderzoek te doen. Intussen krijgt wethouder Karremans een goud gespoten rollator overhandigd. Het staat symbool voor de ouderen die nu nog met een rollator of scootmobiel de tram kunnen pakken, maar straks misschien met de bus moeten. En hoe ga je dat doen met een scootmobiel? De tram mag daarom niet verdwijnen, is de boodschap.

En dan, na een uurtje, is het plotsklaps allemaal voorbij. Alle insprekers zijn geweest en zonder vragen aan de gasten te stellen, keuren de bestuurders de plannen voor de aanpak van het tramnetwerk goed. Dat betekent dat onder andere lijn 7 in Kralingen wordt ingekort en dat spitslijn 20 richting Lombardijen verdwijnt.

Uitzonderingen zijn er wel gemaakt: zo blijft tramlijn 8 gewoon rijden, al is het wel minder vaak. Lijn 4 blijft in Hillegersberg rijden, maar verdwijnt wel van de Nieuwe Binnenweg. "Een stuitende arrogantie", zegt Just Hovens Greve van de SP, die niet te spreken is over de gang van zaken.

Bestuurders tijdens vergadering

Armand van de Laar is de portefeuillehouder bij de MRDH en hij begrijpt de bezorgdheid, maar is blij dat deze stap in het moderniseren van het tram netwerk nu genomen is. "Ik begrijp dat het heel gevoelig ligt. Er zijn heel veel discussies geweest, in alle heftigheid is het besproken. Ook in de gemeenteraden. Op een bepaald moment moeten we zeggen: dit gaan we doen."

Reactie Armand van de Laar - MRDH

Desinteresse

Een van de insprekers was GroenLinks-raadslid Marvin Biljoen. Hij kijkt met verbazing terug op wat er gebeurde. "Dit slaat nergens op. Ik moet nog verwerken hoe snel andere gemeenten meebeslissen over onze tram. Verbazend dat er niemand vragen stelde. Het lijkt bijna wel desinteresse. Ik ben wel blij dat we delen van lijn 4 en 8 hebben kunnen redden." Stilzitten willen de actievoerders, ook na dit besluit, niet. De SP heeft gelijk gezegd door te gaan.

Henk van der Maden, voorzitter van de ondernemingsraad van RET, is ook niet te spreken over wat er is gebeurd. Hij zag hoe betrokkenen de moeite namen om in te spreken en hij zag ook hoe door de MRDH 'gewoon werden geparkeerd'. "Dat geeft de afstand van de politiek naar de mensen in de wijk aan."

Geld nodig

De ondernemingsraad (OR) van de RET maakt zich zorgen over de toekomst van het Rotterdamse vervoersbedrijf. Net voor corona heeft de RET een nieuwe concessie gekregen om weer een aantal jaar te kunnen blijven rijden met tram, bus en metro. Toen is afgesproken dat er minder subsidie zou worden gegeven omdat er steeds meer reizigers kwamen. Maar door corona is dat flink afgenomen en nu komt er te weinig geld binnen.

Henk van der Maden voorzitter OR van de RET

De MDRH, de RET en de gemeente zijn in gesprek. Maar de wens van de ondernemingsraad om snel een beslissing te nemen gaat niet door. Tot ontevredenheid van de OR. Daar bestaat het idee dat er niet veel langer gewacht kan worden. Veel personeel vertrekt nu al. Door de MRDH is achter gesloten deuren verder gesproken over de financiën van de RET. De ondernemingsraad van de RET sluit niet uit, dat als er niets verandert, er acties in het ov zullen komen.

Deel artikel: