Dit is een nieuwsbericht van
Rijnmond

Wethouder Karremans: 'Als we voor een tunnel kiezen staan we met lege handen, daarom gaan we voor een brug'

Jarenlang is er in Rotterdamse politiek gesproken over een metrotunnel als nieuwe oeververbinding tussen De Esch en de Veranda. Maar het college lijkt ineens te kiezen voor een brug met daarop een tram. Woensdagavond heeft de gemeenteraad daarom antwoorden van wethouder mobiliteit Vincent Karremans geëist. Die is kraakhelder: een tunnel is onhaalbaar vanwege de kosten. Een handvol raadsleden twijfelt of dit wel klopt.

Iedereen wil eigenlijk een metrotunnel. Ook de Rotterdamse VVD met Vincent Karremans als lijsttrekker. Maar als wethouder mobiliteit merkt Karremans dat dat vrijwel onhaalbaar is. "Ik wist en weet zeker dat als wij kiezen voor een metrotunnel dat wij dan met lege handen komen te staan. Daarom kiezen wij voor een brug. Een stadsbrug met een tram is haalbaar", aldus Karremans aan het begin van de vergadering.

Er is zo'n zes miljard beschikbaar voor infrastructurele projecten de komende tien jaar. Het Rijk gaat niet de helft daarvan aan Rotterdam besteden, denkt Karremans. Bovendien is er landelijk veel animo voor de pot met infrastructureel geld. Dat betekent dat zelfs een brug met tram geen uitgemaakte zaak is. Minister Mark Harbers, van Infrastructuur en Waterstaat, moet nog beslissen welke projecten geld zullen ontvangen.

Een aantal oppositiepartijen twijfelt of een tunnel echt onmogelijk is. De PvdA vraagt zich af of er niet meer fondsen zijn waar de gemeente zich op kan beroepen. Het is Amsterdam uiteindelijk ook gelukt om anderhalf miljard euro op te halen voor het verlengen van de Noord/Zuidlijn. Snel ander geld vinden of cofinanciering lukt niet, denkt Karremans. Ook geld vanuit Brussel is bijvoorbeeld niet mogelijk. EU-subsidies zijn namelijk bedoeld voor goederenvervoer, niet voor de aanleg van een brug of een tunnel bedoeld voor het vervoeren van mensen.

De gemeenteraad praat over de derde stadsbrug

PvdA'er Richard Moti vindt dat antwoord onvoldoende. Hij wil weten of het Rijk dit ook echt zo gezegd heeft. Zijn er notulen van? Karremans geeft aan niet te weten of die informatie openbaar is. Ook de minister heeft volgens de VVD'er al duidelijk gezegd dat er niet meer inzit dan een brug. 50Plus snapt niet dat een metrotunnel zo duur moet zijn. Zo verwijst fractievoorzitter Ellen Verkoelen naar de Blankenbrugtunnel. Die is volgens haar groter en vooral veel goedkoper. Ze wil een verdere onderbouwing over de kosten van de metrotunnel.

Wat heeft inspraak nu voor zin gehad?

Een andere vraag die vaak gesteld wordt aan de wethouder gaat over de bekendmaking van het brugplan. Waarom heeft hij nog voor de presentatie van alle eindconclusies van onderzoeken naar het vraagstuk bekend gemaakt dat Rotterdam voor een brug wil gaan? "Waarom niet eerst de bestaande adviezen afwachten? Dit doet iets met mensen die ingesproken hebben. Het schaadt hun vertrouwen in de politiek", zegt PvdA'er Moti.

Karremans zegt hij niet anders kon. De gemeente Krimpen aan den IJssel zou eind september een raadvergadering houden over de plannen voor de Algeracorridor. Dan zou het nieuws over de te dure tunnel op straat komen te liggen. De vergadering in Krimpen kon niet uitgesteld worden, daarom heeft het college het nieuws zelf naar buiten gebracht. De wethouder zegt de woede van omwonenden te snappen. "Ik heb het ze uitgelegd en mijn excuses aangeboden. Als we de brug krijgen en er zijn weer inspraakmogelijkheden, dan moet het anders." Karremans wil het vertrouwen van omwonenden herstellen door zelf veel op informatieavonden aanwezig te zijn.

Een tunnel met metro zou financieel gezien bovendien niet genoeg geld opleveren om de bouw te verantwoorden, meent Karremans. "Als we al die 35.000 huizen bouwen die op de planning staan, van Alexander tot Zuidplein, dan is dat het aantal reizigers nog niet voldoende voor een metro. Rotterdam is geen Londen. Met onze inwonersaantallen krijg je de business case niet rond. Als je een tram bouwt, lukt dat wel. Dan is er voor jaren voldoende ruimte voor reizigers."

Hinder scheepvaart en natuur

Gemeenteraadsleden zijn tevens bezorgd om de binnenscheepvaart als er een extra stadsbrug komt. De brug zou in een bocht van de rivier komen te liggen, wat het moeilijk zou maken voor schepen om door te varen. Karremans benadrukt dat veiligheid voorop staat. Hij verwijst naar experts die gezegd hebben dat door een stuk van 175 meter van de oever van De Esch af te graven, schepen wel veilig over rivier kunnen manoeuvreren.

Maar er zullen waarschijnlijk toch maatregelen voor de scheepvaart nodig zijn. Denk aan een inhaalverbod of een andere route voor hoog beladen containerschepen. Er zal met alle partijen naar een oplossing worden gezocht, zegt de wethouder. Alleen dat gebeurt pas in een volgende fase van het project.

De Partij voor de Dieren en Volt vinden het verder pijnlijk dat er natuur zal verdwijnen door de aanleg van een brug. Dat kan tegenwoordig niet meer vinden zij. Karremans is ook wethouder groen en geeft aan hij er ook niet blij mee is. Bij het afgraven van de oever gaat het om een stuk dat niet-toegankelijk is voor het publiek. "Dat is pijnlijk voor buurtbewoners en wandelaars. Ik ben wethouder groen en wil juist vergroenen. Maar soms moet je groen weghalen om iets anders te ontwikkelen."

De vergadering duurt uiteindelijk ruim vier uur. Een aantal oppositiepartijen wil volgende week donderdag in de raadsvergadering verder praten en willen met voorstellen komen om het anders te doen. Maar de kans is groot dat het niets verandert. De coalitiepartijen leggen zich, zoals het er nu uitziet, neer bij de keuze voor een brug. Dat betekent dat Karremans dan zijn plan aan minister Harbers kan voorleggen. Die neemt op 10 november een besluit. Als het Rijk meebetaalt, dan kunnen de plannen verder worden uitgewerkt. Volgend jaar moet de gemeenteraad een definitieve beslissing nemen over de brug.

Wethouder Karremans beantwoordt vragen van raadsleden

Deel artikel: