'Bij benzine zou niemand dit accepteren', Zeeuws-Vlaamse partijen maken bezwaar tegen prijsverschillen laadpalen
De prijs voor het opladen van elektrische auto's in Zeeuws-Vlaanderen moet naar beneden. Dat vinden verschillende politieke partijen in de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Daarom zouden die gemeenten gezamenlijk actie moeten ondernemen. Het opladen van je elektrische auto is in Zeeuws-Vlaanderen het duurst van heel Zeeland, bleek eerder dit jaar uit onderzoek van Independer. In Sluis en Terneuzen betaal je gemiddeld 51 cent per kilowattuur, in Hulst 49 cent. Ook zijn er grote prijsverschillen tussen laadpalen in de regio.
Fractievoorzitter Pieter de Bruijn van D66 in Hulst vindt de prijsverschillen echt absurd. "Stel dat je ditzelfde prijsverschil zou hebben bij benzine, dan heb je het over meer dan 70 cent per liter tussen de ene en andere pomp. Dat zou niemand accepteren." Volgens de Bruijn helpt het ook niet om naar een andere laadpaal te gaan, omdat er in Hulst maar drie aanbieders zijn. "Dus het risico dat je 300 meter verderop dezelfde aanbieder hebt is ontzettend groot. Er is dus geen sprake van enige concurrentie", aldus De Bruijn.
Meerdere aanbieders
De Bruijn wil dat de gemeente het beleid aanpast. Allereerst moet er volgens hem gekeken worden naar de voorwaarden waarop exploitanten zo'n laadpaal mogen plaatsen. "Laten we het gesprek aangaan met de aanbieders om te bespreken waarom de prijzen in Zeeuws-Vlaanderen zo hoog zijn. En laten we ook kijken naar eventueel meerdere aanbieders. Dat zorgt er namelijk voor dat de huidige aanbieders hun monopolypositie verliezen, dat er meer concurrentie komt, waardoor de prijzen automatisch gaan dalen."
De Bruijn denkt dat het zogenoemde concessiemodel, oftewel het werken met één aanbieder per gemeente, niet werkt. Dat is veel te ingewikkeld. Dit moet je volgens hem provinciebreed aanpakken, zoals op dit moment bijvoorbeeld in Brabant en Limburg gebeurt. De komende vier jaar komen daar 22.000 openbare laadpunten voor elektrische auto's bij. En omdat één aanbieder alle laadpalen mag leveren, kunnen er goede prijsafspraken worden gemaakt. De consument merkt hierdoor dat de tarieven een stuk lager komen te liggen.
Moties
In de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten zijn inmiddels moties ingediend door partijen die willen dat de laadpaaltarieven zo snel mogelijk marktconform worden. In de gemeente Sluis is de motie aangenomen, in Terneuzen is er nog geen besluit genomen. En helaas voor De Bruijn is de motie in de gemeente Hulst niet aangenomen. "Dat is natuurlijk heel erg teleurstellend, maar we gaan niet bij de pakken neerzitten. We zijn blij dat er in ieder geval in één Zeeuws-Vlaamse gemeente nu actie wordt ondernomen. En ik ga ervan uit dat dit ook gevolgen heeft voor de rest van de regio."
Aanbieders komen weg met veel te hoge tarieven.
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) is ook niet tevreden over de hoge tarieven en de prijsverschillen tussen laadpalen. Zij vinden dat er in eerste instantie iets gedaan moet worden aan prijstransparantie. "Zowel voor, tijdens en na de laadsessie moeten tarieven voor de consument duidelijk zijn. Maar deze verplichting wordt in de praktijk nog niet in alle gevallen nagekomen", aldus Sjors ten Tije van de VER.
Hoeveel betaal je eigenlijk?
Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur deed onderzoek naar de prijstransparantie bij laadpalen. Het blijkt dat de duidelijkheid over laadprijzen bij publieke laadpunten niet is verbeterd ten opzichte van 2021. Er is volgens Ten Tije veel te weinig handhaving op de prijstransparantie. "Doordat mensen niet goed weten wat ze betalen, komen aanbieders weg met veel te hoge tarieven. Ik hoop dat daar snel verandering in komt."
De Bruijn is ondanks het verwerpen van de motie toch positief gestemd over de toekomst. "Kijk, we hebben in de gemeente Hulst al bereikt dat mensen hun elektrische auto ook thuis langs de stoep kunnen opladen met behulp van een zogenoemde kabeldrempel. En steeds meer mensen kiezen ervoor om elektrisch te gaan rijden. Ook in Zeeuws-Vlaanderen."
De symbolische drempels die er nog zijn, moeten zoveel mogelijk verdwijnen, zegt hij. "Dus meer laadpalen, lagere tarieven en prijstransparantie."