Dit is een nieuwsbericht van
Omroep Zeeland

Gammele schepen uit Russische schaduwvloot tanken voor de Zeeuwse kust

De Russische 'schaduwvloot' komt regelmatig naar Zeeland om brandstof te tanken. Dat blijkt uit onderzoek van NRC. Het gaat om schepen die in het bezit zijn van Rusland, maar onder een andere vlag varen om internationale sancties te omzeilen. Ze vervoeren ruwe Russische olie naar landen als Turkije en India, waar geen sancties op Russische olie gelden. Ankerplaats Everingen op de Westerschelde, zo tussen Borssele en Ellewoutsdijk in, blijkt een populair tankstation.

De Westerschelde bij Borsele

"Het gaat om schepen die Russische olie vervoeren in strijd met de sancties. Het zijn oude en slecht onderhouden schepen die in handen zijn van bedrijven in Dubai. Vaak kom je er niet achter wie nou echt de eigenaren zijn van die schepen", vertelt NRC-journalist Karlijn Kuijpers tegen NOS.

Kuijpers schat dat die schaduwvloot bestaat uit zo'n 1.600 schepen. "Dat is een tiende van alle olieschepen die wereldwijd rondvaren." Sommige schepen staan al op sanctielijsten in het buitenland. Zo is Kuijpers de verdachte schepen op het spoor gekomen. Uit die zoektocht bleek dat zulke schepen regelmatig Zeeland binnenvaren.

De schepen in de schaduwvloot zijn oud en afgedankt. En de sancties tegen Rusland betekenen dat ze slecht verzekerd of zelfs helemaal zonder verzekering rondvaren. NRC schrijft: "De Canis Power, die dit jaar nog kwam tanken in de Sloehaven bij Vlissingen, liep vorig jaar vast voor de kust van Denemarken nadat de motor het had begeven. Het ruim zat vol Russische olie. Volgens een internationale inspectiedatabase was de Canis Power al jaren niet gecontroleerd."

En zo zijn er meer voorbeelden te noemen van oude schepen uit de schaduwvloot die een gevaar vormen, zoals de Pablo die afgelopen mei voor de kust van Maleisië ontplofte.

Dicht langs de kust

Dat deze schepen dicht langs de Zeeuwse kust varen, is daarom geen geruststellend idee. "Wat als de Pablo niet bij Maleisië was ontploft, maar in de Everingen, hemelsbreed nog geen twee kilometer van de kerncentrale in Borssele? Of als de motor van de Canis Power niet voor de Deense kust was uitgevallen, maar bij de dijk waarachter de reactor staat?"

Maatregelen?

In Engeland worden inmiddels maatregelen genomen tegen de schaduwvloot, hoewel dat lastig blijkt te zijn. Schepen in de schaduwvloot veranderen makkelijk van vlag en eigenaar, waardoor ze door de mazen in de wet glippen. In Nederland zijn er nog geen sancties voor deze schepen. Ook de controle op de schepen die aanleggen bij de Everingen blijkt schaars, volgens NRC.

Omdat de schepen op de terugweg komen tanken, hebben ze geen gesanctioneerde olie bij zich. Omdat de ankerplaats buiten de haven ligt, worden ze nauwelijks gecontroleerd. "Ze ontsnappen aan het toezicht", aldus Kuijpers.

Deel artikel: