Groeiende onrust over vliegtuigroute boven provincie Utrecht: 'Nog drukker dan gedacht'
'Geheime' oefeningen, cijfers die niet zouden kloppen en steigerende gemeenten. De beoogde nieuwe vliegtuigroute boven de provincie Utrecht zorgt voor onrust.
Uit een nieuwe analyse blijkt volgens actiegroep Stop4deroute dat het drukker wordt dan het ministerie zegt: niet 115 vliegtuigen per dag, maar 193 tot 235 per dag. De huidige berekeningen zouden aan de lage kant zijn, "gezien het grote aantal bestemmingen in zuidoostelijke richting dat vanaf Schiphol wordt aangedaan".
Ook is volgens de onderzoekers niet duidelijk waar de inschattingen op gebaseerd zijn. In hun eigen rapport wordt een inschatting gemaakt op basis van vluchtaantallen voor alle bestemmingen vanaf Schiphol zoals gerapporteerd door Eurostat.
Utrechts protest
Intussen groeit het protest. Onderzoek van het journalistieke onderzoeksplatform Pointer toonde recent aan dat meer dan twee derde van gemeenten in Utrecht en Gelderland geen nieuwe aanvliegroute naar Schiphol wil over hun gebied. Vrijwel alle gemeenten hebben grote zorgen over geluidshinder en luchtkwaliteit.
Dat geldt ook voor Stop4deroute. Een petitie van de actiegroep is inmiddels bijna 65.000 keer getekend. "Het plan van de vierde aanvliegroute faciliteert de groei van Schiphol. Wij willen echter geen snelweg boven ons hoofd; geen continue geluidsoverlast; geen uitstoot van stikstof en geen uitstoot van allerlei giftige stoffen. Zodat de luchtvaart kan blijven groeien."
De provincie Utrecht sprak zich eerder uit tegen een vierde aanvliegroute naar Schiphol als dat betekent dat er een toename is van vliegtuigen, overlast en uitstoot. Daarnaast wil een meerderheid van de Statenleden dat het ministerie openheid van zaken geeft over de exacte vliegroute.
RTL Nieuws kwam gisteren met meer details daarover. Plaatsen die overlast zouden kunnen verwachten: Vianen, Oudewater, Nieuwegein, Montfoort, Woerden, Zeist, De Bilt, Utrecht, Breukelen en Mijdrecht. RTL Nieuws berichtte onlangs ook dat luchtverkeersleiding Nederland eind 2021 "in het diepste geheim" heeft geoefend met een vierde zogenoemd 'naderingspunt' voor passagiers- en vrachttoestellen. Dit punt ligt iets ten zuiden van Doorn.
De politieke besluitvorming laat nog op zich wachten. Een nieuw kabinet zal zich over de plannen moeten buigen.