Dit is een nieuwsbericht van
RTV Utrecht

Gemeente Utrecht wil bezoekers zelf laten betalen in parkeerapp

Utrecht wil bezoekers zelf laten betalen voor parkeren. Het is één van de verbeteringen die de gemeente in de veel bekritiseerde parkeerapp wil doorvoeren.

De parkeerapp die eind augustus live ging is nodig als bezoekers met korting willen parkeren in een zone waar betaald parkeren geldt. De app kreeg in de startfase veel kritiek.

Daarom vroeg de VVD begin deze maand aan wethouder Lot van Hooijdonk om de app te verbeteren. Bezoekers zouden moeten kunnen profiteren van bezoekerskorting én zelf kunnen betalen. Bewoners moeten nu in de app voor hun bezoekers betalen. Daar hebben velen moeite mee, omdat ze dan het bedrag moeten terugvragen aan hun bezoek. Dat ervaren veel mensen als een belemmering.

Om dit te verbeteren heeft Utrecht hulp aan Amsterdam gevraagd. Daar kunnen bezoekers sinds een paar maanden zelf betalen voor parkeren. Utrecht wil van de stad weten hoe ze dit technisch hebben geregeld. Of en wanneer Utrecht dit overneemt, weet de gemeente niet. Een vergelijkbare oplossing is ook mogelijk.

Compensatie

De VVD vroeg ook of mensen die al via de parkeerapp betalen gecompenseerd kunnen worden. Dat omdat er veel problemen zijn met de app en het onwenselijk zou zijn dat bewoners voor hun bezoekers betalen.

De groep die problemen ervaart is niet heel groot, stelt de gemeente. Daarom komt er geen algemene regeling. Wel kunnen bewoners bij wie het niet lukte om de korting te activeren zich bij de gemeente melden voor een tegemoetkoming.

Zorg

Een ander bekritiseerd punt is het parkeren voor zorgverleners, zoals een mantelzorger of de kraamhulp. De app zou voor hen veel administratieve rompslomp met zich heen brengen.

Daarom wil de gemeente aan meer zorgverleners een parkeervergunning geven. Die is er al voor terminale mantelzorg. Nu moet die ook worden gegeven bij bewoners die continu zorg nodig hebben of meerdere zorgverleners op een dag ontvangen.

Deel artikel: