Archief. Jaarbeurs Utrecht. RTV Utrecht / Peter Huting

Diverse evenementenlocaties waaronder Jaarbeurs Utrecht kleuren vannacht rood om aandacht te vragen voor de problemen die in de evenementenbranche zijn ontstaan door de coronacrisis. Veel bedrijven dreigen failliet te gaan en daarom wordt er vandaag een protestactie op het Malieveld in Den Haag georganiseerd.

Met een menselijke kettingreactie willen de demonstranten laten zien wat er gebeurt als er geen aanvullende steun komt. Als dominostenen zullen eventprofessionals, gekleed in het rood en staande in een formatie die het woord 'HELP' vormt, zich laten omvallen.

Omzetverlies

"We hebben dit jaar een terugval van de omzet van zo'n 60 tot 70 procent, dus dat is gigantisch", zegt CEO Albert Arp van Jaarbeurs Utrecht. "Wij zijn al wel behoorlijk opgestart, maar als ik kijk naar de horeca, dan zijn al deze mensen op dit moment nog thuis."

Arp: "Gelukkig hebben we een portfolio dat we ook heel veel beurzen organiseren en we zijn nu al bezig met het voorbereidingen van een vakantiebeurs, een motorbeurs en een bouwbeurs die in het eerste kwartaal gaan plaatsvinden. Maar dat gebeurt wel onder andere omstandigheden dan we gewend zijn."

De actie is een initiatief van Eventplatform, het overkoepelend orgaan van branche- en vakorganisaties in de evenementenbranche. "Wij steunen de actie zeker, we zullen de Jaarbeurs vanavond ook rood uitlichten om te laten zien dat we passie voor het vak hebben en ook aandacht vragen voor de noodsituatie. Want de sector bloedt."

Arp ziet voor de komende jaren wel wat lichtpunten. "Voor wat betreft concerten zal het wat langer duren, maar beurzen en evenementen zullen gewoon opstarten. Afgelopen week hadden wij nog een groot evenement in Shanghai, TED Fair, waar we toch zo'n 160.000 vierkante meter in gebruik hadden. Dat is meer dan de Jaarbeurs. Maar het zal twee, drie jaar duren voordat we het weer doen zoals in 2019. En hopen op een vaccin."