Dit is een nieuwsbericht van
Oost

Dinner Train vanuit Zwolle reed nooit: "Kans dat mensen hun geld terugkrijgen nihil"

De kans is heel klein dat mensen die een kaartje hebben gekocht voor de Dinner Train vanuit Zwolle hun geld terugkrijgen. Het inmiddels failliet verklaarde bedrijf heeft een schuld van enkele tonnen, meldt de curator. "Uit de praktijk weten we dat consumenten meestal onderaan de lijst van schuldeisers staan."

Dineren vanuit een rijdende trein: honderden mensen keken er naar uit, toen de Dinner Train begin augustus in Zwolle zou komen. In het weekeinde van 2, 3 en 4 augustus zou Dinner Train zes ritten verzorgen vanuit de provinciehoofdstad. Maar een week voor vertrek werd alles afgeblazen: de trein reed niet en het bedrijf erachter, Train Charter Services, is inmiddels failliet verklaard.

Bij Oost Nieuws kwamen de afgelopen weken tientallen reacties binnen van mensen die een kaartje hadden gekocht voor de 'dinertrein' in Zwolle. Zo deed de 70-jarige Martha Geerts haar verhaal: zij had voor 1600 euro aan tickets gekocht en vreest nu voor haar geld. Een terechte vrees, zo bleek later.

Moeizame terugbetaling

Het rommelde al langere tijd bij het bedrijf achter de Dinner Train, bleek afgelopen maand uit onderzoek van Omroep Brabant en Oost Nieuws. Nadat de treinritten vanuit Zwolle waren geannuleerd, regende het klachten over de moeizame terugbetaling van de kaartjes. Bovendien bleken ook medewerkers op de trein hun salaris niet of maar deels te hebben ontvangen.

Curator Fred Froger van Dinner Train laat aan RTV Drenthe weten dat er zeker een schuld van een aantal tonnen is. En er zijn amper bezittingen bij het bedrijf, omdat de treinstellen gehuurd werden. Hoop dat gedupeerde dinerreizigers hun geld terug krijgen heeft Froger nauwelijks.

Onderaan de lijst

Bij rechtshulpverzekeraars als Univé en DAS hebben zich al tientallen klanten gemeld. Landelijk gaat het waarschijnlijk om honderden. "Maar nu het bedrijf failliet is kunnen verzekeraars eigenlijk niks meer doen", vertelt manager rechtshulp Marjolein Jansen van Univé tegen RTV Drenthe.

Ze vervolgt: "Mensen kunnen nu alleen nog een vordering op Dinner Train indienen bij de curator. Maar uit de praktijk weten we dat consumenten meestal onderaan de lijst van schuldeisers staan. De belastingdienst, het UWV als werknemers niet zijn betaald, de bank en leveranciers gaan in de praktijk altijd voor."

Consumenten staan meestal onderaan de lijst

Verzekeraar Univé

Grote financiële problemen

Het bedrijf achter de 'dinertrein' kampte voor het faillissement al met grote financiële problemen. Zo kregen mensen die een ticket voor de Dinner Train vanuit Zwolle hadden geboekt niet direct hun geld terug, maar werd hen een voucher beloofd. Een half jaar later zouden ze dan alsnog hun geld terugkrijgen.

Ging het bedrijf door met het verkopen van tickets, terwijl het al diep in de financiële problemen zat? "Ik heb op dit moment geen aanwijzingen voor kwade opzet, maar nogmaals: ik moet nog in dit faillissement duiken dus mocht ik dit soort zaken tegen komen, zal ik dat zeker melden", zegt curator Froger tegen RTV Drenthe.

Marjolein Jansen van Univé: "Als dat zo is dan is er sprake van opzet en een mogelijk strafbaar feit. Daar moet de curator als hij dat tegen komt melding van maken bij de rechter."

Doorstart

Eigenaar Tim Beltz van Train Charter Events vroeg vorige week zelf het faillissement aan. Volgens de curator deed hij dat, om te kijken of het bedrijf nog een doorstart kan maken. De curator denkt het eerste verslag over het faillissement binnenkort klaar te hebben.

Deel artikel: