Te veel gevaarlijke stoffen over Overijssels spoor: Veiligheidsregio maakt zich zorgen
Er gaan meer gevaarlijke stoffen over het spoor in Overijssel dan is toegestaan. Dat blijkt uit cijfers van ProRail. De veiligheidsregio's maken zich hierover zorgen.
De hoeveelheid brandbare gassen en toxische gassen op de trajecten Deventer - Hengelo en Hengelo - Springbiel (Duitsland) overschreed ook afgelopen jaar de norm. Ook het aantal transporten naar chemiebedrijf KLK Kolb Specialties in Delden is te veel. Allemaal transporten met een verhoogd risico.
Wettelijke norm
De hoeveelheid brandbare gassen overschrijdt de door de overheid vastgestelde veiligheidsnormen. Er morgen per jaar maar 210 ketelwagens* met brandbaar gas rijden tussen Deventer en Hengelo, maar in 2022 waren dat er 1449. Ook de hoeveelheid 'zeer brandbare vloeistof' wordt behoorlijk overschreden, namelijk 2153 ketelwagens waar dat er maar duizend mogen zijn.
Het aantal ketelwagens met toxisch gas en toxische vloeistoffen blijft wel onder de norm, blijkt uit de cijfers.
'Baart ons zorgen'
"De toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor in combinatie met de ontwikkelingen rondom het spoor, baart ons zorgen", schrijft de Veiligheidsregio Twente. "We gaan onze zorgen hierover uiten bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, samen met de andere veiligheidsregio's uit Oost-Nederland."
Met de ontwikkelingen rondom het spoor doelt de Veiligheidsregio Twente op de toename van activiteit langs treintrajecten, zoals woningbouw. "Afhankelijk van de omgeving kunnen de effecten en daarmee ook het slachtofferbeeld, schade en maatschappelijk impact, sterk verschillen. Daarom vinden we het van belang om vroegtijdig in gesprek te zijn met gemeenten bij ruimtelijke ontwikkelingen langs het spoor."
Gevaarlijke situaties
Ook wil de Veiligheidsregio gaan inzetten op risicocommunicatie, om inwoners zelfredzamer te maken. "Dat gaat om inwoners die wonen, werken of verblijven rondom het spoor in Hengelo, Almelo, Borne, Oldenzaal, Wierden en Rijssen-Holten. We willen dat zij een gevaarlijke situatie kunnen herkennen, weten dat ze iets moeten doen en weten wat ze moeten doen."
Want die gevaarlijke situaties ontstaan al wel. Zo zijn er incidenten geweest waarbij gevaarlijke stoffen betrokken waren, zoals in Borne, Almelo en Oldenzaal. In de laatstgenoemde plaats lekte bijvoorbeeld diesel uit een wagon, maar werden ook meermaals gevaarlijke stoffen in wagens aangetroffen terwijl deze stoffen niet op de ladingslijst stonden.
Het spoornet in Overijssel raakt voller en voller. Een Noordtak van de Betuweroute wordt genoemd als een mogelijke oplossing, maar stuit op veel weerstand: