Dit is een nieuwsbericht van
RTV Oost

Keuze in het stemhokje: een snelweg tussen Zwolle en Enschede of meer geld voor de trein?

De Provincie Overijssel lobbyt er al tijden voor: de N35 twee keer tweebaans maken. Oftewel, meer ruimte voor de automobilist en - als het goed is - veiligere wegen en minder files. Maar die plannen hebben een flink prijskaartje én de provincie is afhankelijk van het Rijk. Moet de provincie meer geld uittrekken voor meer asfalt? Of moet er geïnvesteerd worden in openbaar vervoer? De meningen van de politieke partijen verschillen flink.

Dat blijkt uit de dertig stellingen die RTV Oost voor het Kieskompas heeft voorgelegd aan de partijen. Deze week lichten we ze uit: vandaag verkeer en vervoer.

Vierbaans N35

Moet de A35 vanaf Almelo doorgetrokken worden naar Zwolle? Als het aan de 'rechtse partijen' ligt, gaat dat zeker gebeuren. "Tussen de economische kerngebieden Zwolle en Twente is een goede, snelle wegverbinding essentieel", is de mening van de VVD. "Ook N-wegen zoals de N50, N36 en N346 moeten worden verbreed en veiliger worden gemaakt", vult BVNL aan.

Het CDA staat neutraal in de discussie, maar: "We willen de N35 opwaarderen naar een autoweg (100 kilometer per uur) en daar hebben we ons ook al hard voor gemaakt. Maar de prioriteit ligt bij het oplossen van knelpunten voor omwonenden."

Keuze in het stemhokje: een snelweg tussen Zwolle en Enschede of meer ruimte voor de fiets?

Ook voor Volt is het een kwestie van prioriteiten stellen. De N35 twee keer tweebaans? Wat hen betreft alleen als dat niet ten koste gaat van openbaar vervoer (geld moet uit hetzelfde potje komen, red.). "We willen eerst de verkeersveiligheid verbeteren. Er moet een middenberm komen die niet te overschrijden is, bijvoorbeeld met een strook gras of een opstaande rand."

Tegenstanders van meer asfalt zijn er ook. Zo is D66 tegen de plannen. "We willen geen extra asfalt aanleggen. Als de veiligheid en leefbaarheid écht in het geding zijn, is een weguitbreiding wel te verdedigen."

De standaard file: op de N35 voor Raalte

Een stap verder gaat Partij voor de Dieren. Bestaande wegen moeten wat hen betreft verdwijnen als ze door natuurgebieden lopen. "De N35 en andere bestaande wegen worden niet verbreed. Het aantal wegen door natuurgebieden wordt verminderd."

Meer geld voor OV

De partijen die voornamelijk tegen meer asfalt zijn, geven wel aan meer geld te willen investeren in openbaar vervoer. Zo wil de SP de huidige werkwijze veranderen. "We moeten stoppen met het aanbestedingscircus. Alleen zo kunnen we zorgen dat ook kleine kernen weer goed bereikbaar worden. En zo blijven de prijzen betaalbaar. Het busvervoer gaan we onderbrengen bij een ov-bedrijf in handen van de provincie."

Een Blauwenet-trein op station Hengelo

Als het aan de ChristenUnie ligt, wordt er flink geïnvesteerd in het treinnetwerk. "We willen meer treinen in Overijssel en een betere verbinding tussen de Randstad en onze provincie. Er moeten inhaalsporen en extra perrons aangelegd worden, zodat treinen elkaar niet in de weg zitten. Ook zijn we voor de Nedersaksenspoorlijn."

Geen goed idee volgens JA21. "Momenteel investeren we al veel geld in het openbaar vervoer. Extra geld hoeft er niet bij. De rekening leggen we ook niet neer bij de automobilist. De provincie kan op andere zaken bezuinigen."

Verzetten tegen Lelystad Airport

En dan is er nog Lelystad Airport. Of 'ie ooit open gaat? Dat weet niemand. Maar als het aan het gros van de partijen ligt, is het antwoord 'nee'. De VVD is de enige partij die vindt dat de Provincie Overijssel zich niet moet verzetten tegen de luchthaven. "We willen dat ook de luchthavens in Eindhoven en Rotterdam kunnen uitbreiden. Wij hebben een motie in de provincie ondersteund om geluidsoverlast te voorkomen."

Lelystad Airport is klaar maar nog niet in bedrijf

De andere partijen, op JA21 na (neutraal), zijn tegen Lelystad Airport. "Laagvliegroutes over de regio Zwolle zijn voor ons altijd een probleem geweest", meent de PVV. "Wat ons betreft kunnen we op dat terrein beter huizen bouwen of het teruggeven aan de landbouw", reageert BBB. "Gezien de door de regering zelf opgelegde stikstofopgaven en de klimaatdoelstellingen, moet er toch minder gevlogen worden en is Lelystad overbodig als vliegveld."

Samen Lokaal Twente houdt de deur nog op een kier. "Zolang de aanvliegroutes niet worden aangepast van Lelystad Airport zullen wij ons moeten blijven verzetten."

De verhoudingen

De stellingen in het Kieskompas van Overijssel klinken als volgt:
De N35 tussen Wierden en Wijthmen moet vierbaans worden, ook als er daardoor minder geld is voor openbaar vervoer

Helemaal mee eens: Alliantie, PVV, VVD, Forum voor Democratie, BVNL, JA211

Mee eens: BBB, Samen Lokaal Twente

Neutraal: CDA

Niet mee eens: SGP, VOLT, D66, PvdA, 50Plus, ChristenUnie

Helemaal niet mee eens: GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren

De stellingen in het Kieskompas van Overijssel klinken als volgt:
De provincie moet extra geld investeren in het openbaar vervoer, ook al is er dan minder geld voor het autoverkeer

Helemaal mee eens: GroenLinks, VOLT, SP, D66, Partij voor de Dieren, 50Plus, ChristenUnie

Mee eens: BBB, Samen Lokaal Twente, PvdA

Neutraal: Alliantie, SGP, VVD

Niet mee eens: PVV, Forum voor Democratie, CDA, BVNL, JA21

Helemaal niet mee eens: -

De stellingen in het Kieskompas van Overijssel klinken als volgt:
De provincie moet zich blijven verzetten tegen de opening van Lelystad Airport

Helemaal mee eens: GroenLinks, PVV, VOLT, SP, D66, BBB, Partij voor de Dieren, PvdA, ChristenUnie

Mee eens: Alliantie, SGP, Forum voor Democratie, Samen Lokaal Twente, CDA, BVNL, 50Plus

Neutraal: JA21

Niet mee eens: VVD

Helemaal niet mee eens: -

Kieskompas

De provinciale verkiezingen gaan over veel meer dan alleen verkeer en vervoer. Energie, stikstof, de wolf, woningbouw; het komt allemaal voorbij via stellingen in het Overijssels Kieskompas. Vul 'm zelf ook in, om te ontdekken waar jij in het politieke landschap staat. Klik hier.

Dit verhaal is tot stand gekomen met steun van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten

Deel artikel: