Dit is een nieuwsbericht van
RTV Oost

Overlast en teleurgestelde omwonenden: meer goederen- en giftreinen door Oost-Nederland

Omwonenden langs het spoor in Overijssel moeten de komende jaren rekening houden met meer goederentreinen, waarbij het aantal treinen met gevaarlijke stoffen stijgt en bepaalde limieten overschreden kunnen worden. Daarvoor waarschuwen de provincie en ProRail. Oorzaak zijn de werkzaamheden aan het spoor in Duitsland, die na een vertraging de komende jaren plaatsvinden. Omwonenden langs het spoor in Wierden zijn er niet blij mee.

In 2021 denderde er al een recordaantal goederentreinen door Overijssel, maar die aantallen worden volgens de provincie in de toekomst ruimschoots verbroken. "De verwachting is dat dit de komende jaren extra overlast met geluid en trillingen gaat betekenen voor de inwoners langs het spoor", zegt het provinciebestuur. Zij baseert zich hierbij op berekeningen van spoorbeheerder ProRail.

Oorzaak van de toename is het werk aan het 'derde spoor' van de Betuweroute in Duitsland: tot zeker 2030 wordt er gewerkt aan een extra spoor over de grens bij Zevenaar, om voor meer capaciteit te zorgen voor het goederenvervoer.

Grootste overlast

ProRail en de provincie verwachten dat de overlast van goederentreinen in Overijssel tussen november 2024 en mei 2026 het grootst is. In die anderhalf jaar is het traject van de Betuweroute ruim twintig weken geheel afgesloten, waardoor al het goederenvervoer via Oost-Nederland moet.

Volgens Johan Lesscher, omwonende van het spoor in Wierden, is op een warme zomerdag buiten een gesprek voeren nu al bijna niet te doen. "Je verstaat onder onze overkapping achter het huis letterlijk niets. Het hele gesprek dat je voert valt continu stil."

Wij gingen langs bij Johan Lesscher en zijn buurman Johan van Buuren:

Meer overlast en gevaarlijke stoffen: aantal goederentreinen door Oost-Nederland stijgt

Vertraging

Door vergunningsperikelen heeft het spoorproject in Duitsland jaren vertraging opgelopen en wordt het juist de komende tijd afzien voor Overijsselaars die langs het spoor wonen. "De afgelopen twee jaar waren relatief rustig qua omleidingen en bijbehorende overlast", stelt de provincie, al zijn omwonenden het daar niet mee eens.

Dat blijkt wel uit de petitie die dit jaar is rondgegaan in Wierden. Die werd door zeshonderd inwoners ondertekend. "Gemiddeld zet één persoon per huishouden een handtekening. Dat geeft aan hoeveel overlast zich hier in Wierden voordoet", vertelt Lesscher.

Een oplossing zou volgens hem kunnen zijn dat er een scherm komt om het geluid te beperken. "Aan deze kant van het spoor zijn geen geluidsvoorzieningen getroffen, dus voor ons wordt het steeds erger. Op korte termijn zou een geluidswal reëel moeten zijn. Dat moet geen jaren meer duren."

Deel artikel: