Dit is een nieuwsbericht van
RTV Oost

Bodemproblemen Kamperlijntje niet uniek: groot deel Nederlands spoornetwerk ligt op slappe bodem

De problemen door de slappe bodem onder het Kamperlijntje, de spoorverbinding tussen Zwolle en Kampen, zijn niet uniek. Grote delen van het Nederlandse spoornetwerk liggen op een slappe bodem blijkt nu. Omdat er steeds zwaarder materieel over dat spoor rijdt, is de kans op verzakkingen groot. Netbeheerder ProRail gaat op zoek naar oplossingen.

Door de slappe bodem onder het Kamperlijntje werd de opening van station Zwolle Stadshagen in 2017 uitgesteld. "De Kamperlijn was voor ons een eyeopener", zegt woordvoerder Van Kranenburg van ProRail tegen de NOS. "Het ging niet goed toen we daar 140 kilometer per uur gingen rijden."

Lees meer:

Lang werd er door ProRail en de NS van uitgegaan dat meer treinen konden rijden als de capaciteit van het spoor dat toeliet. Na het debacle met station Zwolle Stadshagen werd duidelijk dat de ondergrond van de oude spoordijken overal een factor is om rekening mee te houden.

Langzamer of schrappen

De problemen doen zich met name voor in het westen van het land, aldus ProRail. Door de bodemgesteldheid moeten op drukke delen van het spoor treinen langzamer rijden of dreigen geplande extra treinen te worden geschrapt.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de internationale trein naar Berlijn, waarvoor de reistijd verkort zou worden. De bestelde nieuwe treinen moeten in Nederland op een deel van het traject vanwege de zwakke bodem waarschijnlijk dus juist langzamer gaan rijden.

Deel artikel: