Intrigerend stilleven van Haarlemse kunstenaar Mirjam Verschoor te zien in Paleis Het Loo
Mirjam Verschoor (49) maakt bijzondere kunst, waarin afval vaak een hoofdrol speelt. De Haarlemse kunstenaar is door Paleis Het Loo in Apeldoorn gevraagd een werk te leveren voor de expositie Bloom, die vanaf 20 april te zien is. Een hele eer, vindt Verschoor.
Mirjam Verschoor woont en werkt in de Vijfhoek in het centrum van de stad. De huiskamer is een soort mini-museum. De wanden hangen vol werken van Verschoor zelf en de kamer ruikt heerlijk naar wierook.
Verschoor volgde de Modeacademie in Amsterdam en Fashion, Design & Strategy aan de hogeschool voor de kunsten Artez en heeft heel wat verschillende commerciële banen achter de rug. Ze werkte onder meer in de modefotografie, de televisiewereld en deed marketing voor verschillende spijkerbroekenmerken. Lachend: "Ik heb soms het idee dat ik al honderd levens heb geleefd."
Tekst loopt door onder de foto.
Mirjam Verschoor rolde tien jaar geleden de kunstwereld in. "In 2014 bedacht ik de naam Tribe Called Trash. Toen maakte ik alleen collages met oude modetijdschriften. Ik had al wel een eerste expositie, maar ik stond niet helemaal achter dat werk", zegt ze.
"Ik ben in die tijd ook foto's gaan maken van afval op straat. Een soort nerd die jarenlang rondjes liep op de afvalkalender van grof vuil."
Door een burn-out en een hernia stond het leven van de kunstenaar in 2018 ineens stil. "Toen had ik de tijd om eens goed na te denken wat ik met die duizenden foto's van afval kon doen. Ik ben me ook verder gaan verdiepen in de oude 17e-eeuwse stillevens. Daar zit heel veel symboliek in."
Pixel voor pixel
In haar kleurrijke werk combineert Verschoor stillevens en andere schilderijen met haar eigen foto's. De originele schilderijen worden eerst op de computer bewerkt. Dat gaat pixel voor pixel. "Ik maak de kleuren van het schilderij feller, fotografischer. Mijn eigen foto's maak ik juist schilderachtiger. Het levert een spannend beeld op. Het zorgt voor verwarring bij de kijker. Ze blijven vaak stilstaan om te ontdekken waar ze eigenlijk naar kijken."
De fascinatie voor afval zat er al vroeg in bij de Haarlemse. "Op de lagere school had ik al zo'n recyclingproject van afval. Op de modeacademie ontwierp ik een jurk gemaakt van lege chipszakken. Mooi gerecycled! We zijn tegenwoordig de waarde van spullen compleet kwijtgeraakt, gooien alles weg en vervangen het binnen no-time weer met een wegwerpproduct. Het toont aan hoe ver we verwijderd zijn van de natuur in deze wegwerpmaatschappij. Afval op straat spiegelt dit aan ons terug."
Van bezit naar bezeten
Verschoor wijst naar een grote prent aan de muur. Ook een stilleven met afval. "Kijk, waar ze vroeger in zo'n stilleven hun rijkdom lieten zien, laat ik nu de andere kant zien: al het afval dat we verspreiden. Vroeger hadden we bezit om te pronken met de onderliggende boodschap: 'hecht niet aan materie, want alles is vergankelijk'. Vandaag de dag zijn we zo'n beetje bezeten door spullen en consumeren. Vandaar ook de naam van de serie Stil Levens: van Bezit naar Bezeten."
Tekst loopt door onder de foto.
Dat viel ook op bij de conservator van Paleis Het Loo in Apeldoorn. Daar opent op 20 april de tentoonstelling Bloom, waarin bloemen de hoofdrol spelen. Verschoor is gevraagd mee te doen aan die expositie. Ze wijst het aan: "De curator heeft gekozen voor dit kunstwerk: Trash Bouquet."
Abraham Mignon
Dat 'boeketje afval' is gebaseerd op 'Stilleven met bloemen en een horloge' van schilder Abraham Mignon, die het halverwege de 17e eeuw maakte. In de versie van Verschoor zijn de bloemen deels vervangen door onder meer fietswrakken, kunstbloemen en een roestige hark. Het fascineert: je blijft er naar kijken.
"Het werk spreekt veel mensen aan, dat merkte ik ook tijdens de Kunstlijn Haarlem. Het afval in het stilleven stoort ze, waardoor ze even tot stilstand komen." Verschoor won de tweede prijs tijdens de Kunstlijn in november. "Die prijs was ook al een eer, het is toch de kroon op je werk."
Het is een grote eer en een bevestiging van mijn werk
En dat is de deelname aan de tentoonstelling Bloom ook. Verschoor: "Het is een grote eer en ook een soort bevestiging van mijn werk. Ze komen het volgende week ophalen."
Bloemen zorgen al eeuwen voor kleur, geur en betekenis op het paleis in Apeldoorn. Bloom gaat over 17e-eeuwse stillevens en de invloed van de Engelse prinses Mary op het gebruik van bloemen. Hedendaagse kunstenaars, ontwerpers en de tuindienst van het paleis brengen de geschiedenis tot leven. Zoals het museum meldt: Bloom reist door de tijd en prikkelt al je zintuigen.
Naast het werk van Verschoor is in de tentoonstelling Bloom kunst te zien van Bas Meeuws, Hanneke Frankema, Jos Agasi, Richard Hutten, Linda Nieuwstadt, Natasja Sadi, Eelco Brand, Carla van de Puttelaar, Stine Berg Evensen, Esmee Winkel en Claes Iversen.
Tekst loopt door onder de foto.
Inmiddels kan Mirjam Verschoor leven van haar kunst. Ze maakt ook werken in opdracht. Stillevens waarin mensen bijvoorbeeld hun meest dierbare spullen laten vereeuwigen. "Dat zijn echt co-creaties. Werk dat je samen met de opdrachtgever creëert. Dat is vaak een heel emotioneel proces."
Verschoor werkt nu onder meer aan een opdracht van een bekende Nederlandse autosporter. "Die opdrachten gaan aan de lopende band door. Ik steek er veel tijd in, maar het is wel een constante bron van inkomsten."
Nog duizend ideeën
De komende tijd heeft Verschoor haar handen vol aan het maken van nieuw werk. "Ik heb nog veel opdrachten liggen. Daar ga ik mee door. Misschien ga ik op zoek naar de samenwerking met een galerie. Tot nu toe heb ik het allemaal zelf gedaan, maar ik zou een mooie samenwerking niet uitsluiten. En verder heb ik nog duizend ideeën op de plank liggen."
Maar eerst de tentoonstelling Bloom. Die opent op 20 april in Paleis Het Loo in Apeldoorn en is te zien tot 1 september.