Dit is een nieuwsbericht van
NH Nieuws
Aangepast

KLM moet krimp van Schiphol slikken: minister heeft geen boodschap aan doemscenario

KLM moet zich neerleggen bij het kabinetsbesluit dat Schiphol vanaf volgend jaar moet krimpen. De luchtvaartmaatschappij schetst een doemscenario, waarin Schiphol een tweederangsluchthaven wordt, er duizenden banen verdwijnen en KLM tevergeefs miljarden steekt in een nieuwe, stillere vloot. Het kabinet slaat KLM's smeekbede om het krimpbesluit terug te draaien in de wind.

Een Boeing 787-9 Dreamliner van KLM nadert Schiphol

KLM hoopt door middel van een gesprek met minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat het tij te kunnen keren. Harbers wil wel praten, maar wijkt niet van zijn besluit. Vanaf volgend jaar november zal een nieuw maximumaantal vluchten per jaar op Schiphol gelden: van 500.000 naar 440.000. Het is Schiphol de aflopen jaren niet gelukt om de geluidsoverlast terug te brengen.

Schiphol kon ongestraft de geluidsregels overschrijden, vanwege een gedoogconstructie van het kabinet die de luchthaven de ruimte gaf om alle geluids- en natuurwetten op orde te krijgen. Die situatie was na zeven jaar onhoudbaar geworden. Uit vrees voor rechtszaken trapte het kabinet afgelopen juni op de rem en besloot dat Schiphol moet krimpen.

Tweederangsluchthaven

KLM, veruit de grootste gebruiker van Schiphol, schetst een doemscenario als het besluit niet wordt teruggedraaid. De maatschappij zal de komende jaren miljarden euro's mislopen, omdat Schiphol door de krimp gedegradeerd wordt tot tweederangsluchthaven. De miljardeninvestering in nieuwe, stillere vliegtuigen bij KLM en Transavia, zal voor niks zijn geweest.

Duizenden banen op de tocht

De Tweede Kamer debatteerde gisteravond met minister Harbers over de krimp. De publieke tribune was gevuld met geüniformeerde piloten, cabine- en grondmedewerkers van KLM, Transavia en Easyjet. Initiator Ruud Stegers, piloot bij KLM en vice-president van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), wilde met het bezoek de Tweede Kamer en de minister de duizenden banen die op de tocht zouden staan, een gezicht geven.

Het artikel gaat verder onder de video.

Minister: KLM moet krimp van Schiphol slikken

KLM en de VNV beschuldigen het kabinet ervan dat er geen rekening is gehouden met de vlootvernieuwing van KLM en Transavia. Een krimp naar 440.000 vluchten per jaar zou niet nodig zijn, omdat de nieuwe Boeing 787 Dreamliners, Embraer 195-E2's en de toekomstige Airbus A321neo's en A320neo's veel stiller zijn. In het geval van de Airbussen tot wel 50 procent stiller dan de oude Boeing 737-vloot.

In de toekomst geen maximumaantal vluchten meer

Volgens Harbers is er wel degelijk rekening gehouden met de nieuwe vliegtuigen en komt het kabinet ook met vlootvernieuwing op het nieuwe maximumaantal vluchten per jaar. Harbers wil overigens in de toekomst af van een maximumaantal vliegbewegingen. Daarvoor in de plaats komt er grens op hoeveel lawaai er op Schiphol gemaakt mag worden.

Het artikel gaat verder onder de video.

Minister wil af van maximumaantal vluchten

Een kleiner Schiphol betekent jaarlijks 43.000 minder vluchten voor KLM, heeft de maatschappij uitgerekend. KLM maakte ook bekend welke bestemmingen geschrapt moeten worden: 20 Europese en 5 intercontinentale. De maatschappij neemt dan onder meer afscheid van Linköping in Zweden (volgens KLM een groot verlies, vanwege afspraken met Ikea en Volvo), Istanbul, Tel Aviv, Montreal en Boston.

Volgens Harbers is het schrappen van bestemmingen niet iets nieuws: "Ik snap dat ze zich daarop voorbereiden. Het is ook niet zo dat er in het verleden nooit bestemmingen gesloten zijn. Dat is voortdurend kijken naar de marktvraag, maar dit raakt KLM heel stevig."

Vrees dat Delta naar Parijs verkast

KLM is ook bang dat haar belangrijke partner Delta Air Lines uit Amerika de maatschappij de rug toekeert. KLM en Delta werken intensief samen op Schiphol. Passagiers gebruiken de luchthaven voor het overstappen naar honderden bestemmingen wereldwijd. KLM waarschuwt dat Delta voortaan voor Parijs zal kiezen. Een strop voor KLM en het vestigingsklimaat van Nederland.

Toestellen van Delta en KLM op Schiphol

Deel artikel: