Het beoogde tracé van de Lelylijn RTV Noord

De komende regeringspartijen moeten investeren in een betere bereikbaarheid van Noord-Nederland, door te investeren in de Lelylijn en de Nedersaksenlijn.

Alleen dan kan Noord-Nederland de bouw van 220.000 extra woningen voor haar rekening nemen, zoals het Noorden zelf heeft aangeboden aan het Rijk.

Die oproep komt van een brede coalitie, bestaand uit de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland, aangevuld met onder meer de NS, Bouwend Nederland, VNO NCW, Arriva, overkoepelend woningbouwcorporatie Aedes en noordelijke kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit, Hanzehogeschool en NHL Stenden.

Lijn stond in de verkiezingsprogramma's

De noordelijke coalitie vindt dat de kandidaat-partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie, die de Lelylijn en de Nedersaksenlijn alle vier in hun verkiezingsprogramma hebben genoemd - al doet de VVD dat voorzichtig - met boter bij de vis moeten komen en de nieuwe treinverbindingen ook moeten opnemen in het regeerakkoord.

'Het zou mooi zijn dat het nieuwe kabinet geld vrijmaakt om investeringen in de Lelylijn, de bestaande spoorlijn via Assen en Zwolle en de Nedersaksenlijn te doen', zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66). 'Samen met een groot aantal landelijke partijen hebben we een brief gestuurd naar de formerende partijen in de hoop dat ze dit meenemen.'

Het is ambitieus, maar haalbaar

Maxime Verhagen, Bouwend Nederland

NS en Bouwend Nederland zijn enthousiast

De investering in het verbeteren van het spoor naar Noord-Nederland is nodig, zegt regiodirecteur Maarten Haverkamp van de NS. ‘De oproep om te investeren in nieuwe en snellere spoorverbindingen zoals de Lelylijn steunen we daarom’, zo laat hij weten.

Ook Bouwend Nederland is enthousiast. ‘Het is ambitieus, maar haalbaar’, stelt voorzitter Maxime Verhagen. Hij wil samen met de noordelijke overheden aan de slag om de spoorverbindingen te realiseren. Volgens hem kan het bijdragen aan de economische groei van het noorden.

In ruil voor bouw van 220.000 woningen

Afgelopen voorjaar kwamen de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland met een noordelijk bod voor het Deltaplan voor het Noorden. In ruil voor de bouw van 220.000 woningen, om zo de woningnood te ontlasten, zou een nieuw kabinet moeten investeren in nieuwe spoorverbindingen, zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Ook zou het bestaande spoornetwerk via Zwolle en Assen moeten worden versneld.

Nu de formatie in een nieuwe fase is beland, laat het Noorden opnieuw van zich horen, met een bredere coalitie om Den Haag te doordringen van de nut en noodzaak van deze investeringen. Gräper liet in april van dit jaar weten dat het Noorden een investering van 9 miljard euro vraagt, maar dat die kan uitmonden in een ‘bruto regionaal product’ van 24 miljard euro.

Het beoogde traject van de Nedersaksenlijn RTV Noord

Deze week gesprek in Groningen

Eind deze week praten de formateurs Johan Remkes (VVD) en Wouter Koolmees (D66) met de vier partijen op het provinciehuis in Groningen. Volgens Gräper kan de rit naar het noorden geen kwaad voor de dames en heren politici. 'Het heeft voor hen vast zin om te ervaren hoe mooi het hier is. Misschien kunnen we ze dan meegeven dat ze nóg gemakkelijker hier kunnen komen wanneer ze deze investeringen gaan doen.'