Patiënten die niet komen opdagen in ziekenhuis: 'Groot probleem'
De dokter is klaar voor de afspraak, maar wanneer hij een naam roept in de wachtkamer komt er geen respons. Gelderse ziekenhuizen hebben te maken met zogeheten no-shows. Bij Rijnstate in Arnhem komt bij ongeveer één op de twintig afspraken geen patiënt opdagen. “Het levert gaten in onze agenda's op,” zegt een woordvoerder, “terwijl de wachtlijsten en toegangstijden steeds langer worden.”
“Dit is al jarenlang een probleem in de zorg”, zegt de woordvoerder van Rijnstate. “Omdat we pas weten dat iemand niet komt opdagen op het moment dat de afspraak plaats zou moeten vinden, kunnen we die plek niet aan iemand anders geven. De capaciteit is schaars en wordt steeds schaarser.”
"Tegengaan van no-show is belangrijk," meldt een voorlichter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, "om verspilling van tijd en geld tegen te gaan."
Bij een groot ziekenhuis kunnen de kosten daarbij flink oplopen, stelt zorgeconoom Arne Bouma. "Daar zou je aardig wat medische apparatuur voor kunnen aanschaffen of een lening van kunnen afbetalen voor onderhoud of een verbouwing."
Wat doen Gelderse ziekenhuizen om no-show tegen te gaan?
“Patiënten hebben ook een eigen verantwoordelijkheid”, stelt de voorlichter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. “We zien dat ziekenhuizen hun patiënten hier bewust van maken.”
“Wij doen er alles aan om onze patiënten zo goed mogelijk te informeren en te herinneren aan hun afspraak”, zegt een voorlichter van Gelderse Vallei in Ede. Het ZGV stuurt onder meer sms’jes en mails met data en tijden. Veel ziekenhuizen hebben ook een online omgeving, waarin mensen informatie kunnen terugvinden.
"We willen de mogelijkheid voor patiënten om zelf digitaal afspraken in te plannen en verzetten uitbreiden", laat een woordvoerder van het CWZ in Nijmegen weten. Rijnstate geeft aan OK-patiënten een dag voor de behandeling te bellen. Het Radboudumc in Nijmegen neemt ook geregeld de hoorn op: "Bijvoorbeeld voor spreekuren waarvan we uit ervaring weten dat no-show meer voorkomt of wanneer een afspraak lastig te herplannen is."
Ziekenhuis St. Jansdal in Harderwijk hanteert geen wegblijftarief. Evenals Rijnstate: "Dat is zeer complex en levert weer veel kosten op aan incassobureaus."
'Niet terug naar nul'
Omroep Gelderland benaderde negen ziekenhuizen in de regio. Deze gaven niet allemaal cijfers over hoe vaak no-show voorkomt. Het Radboudumc geeft aan dat no-show bij ongeveer 2% van de afspraken voorkomt.
"We zien meer no-show bij aandoeningen waarbij patiënten een lagere ziektelast ervaren," meldt een woordvoerder van het Radboud. Het Rivierenland geeft aan dat bij specialismen als fysiotherapie, logopedie en orthopedie het percentage tussen de vier en zes ligt. "Helaas verwachten we niet dat we het percentage naar nul kunnen terugbrengen", aldus de voorlichter.
Toch blijven de ziekenhuizen op zoek naar oplossingen. "Bijvoorbeeld de ontwikkeling van AI-modellen om te bekijken welke patiënten waarschijnlijk niet zullen komen," zegt een woordvoerder van Rijnstate, "volgen we met interesse."