Dit is een nieuwsbericht van
Omrop Fryslân

Defensie reageert op 'onbereikbaar' klachtennummer: "Mensen werden altijd al doorgestuurd"

Het klachtennummer dat Defensie hat ingesteld in verband met de grote oefening Falcon Autumn is niet uit de lucht gehaald vanwege 'onverstaanbare Friezen'. Woordvoerder Wilco ter Horst ontkent eerdere berichtgeving hierover.

Volgens RTV Drenthe had Defensie ervoor gekozen om het nummer door te schakelen naar de voicemail omdat een deel van de klachten vanuit Fryslân kwam. Dat zou een taalbarrière opleveren met de telefoniste van Defensie.

In de voicemail worden mensen met klachten doorgestuurd naar een klachtenformulier op de website van Defensie. Dat is echter niet nieuw, zegt Ter Horst. "Het is bij klachten al tijden zo dat mensen doorgestuurd worden naar een klachtenformulier. Dat is nu niet anders."

Het aantal klachten is wel toegenomen sinds de oefening is gestart, zegt Ter Horst. De klachten gaan onder meer over geluidshinder, maar ook over schade. "De klachten over schade krijgen daarbij voorrang en proberen we zo snel mogelijk op te lossen", zegt Ter Horst.

Deel artikel: