Dit is een nieuwsbericht van
Rijnmond

MediaMarkt schatte aantal belangstellenden voor kortingsactie veel te laag in

De MediaMarkt had verwacht dat niet meer dan 600 mensen zouden afkomen op de kortingsactie van afgelopen weekend. In werkelijkheid stonden 2000 mensen te wachten om naar binnen te mogen, schrijft de Rotterdamse burgemeester Schouten aan de gemeenteraad. De actie van MediaMarkt liep op het Binnenwegplein helemaal uit de hand; de kortingsactie werd afgeblazen en de politie moest het plein ontruimen.

In de brief maakt burgemeester Carola Schouten namens het college een reconstructie van de uit de hand gelopen kortingsactie van de elektronicagigant.

MediaMarkt vraagt op 18 september een ontheffing van de Winkeltijdenwet aan voor de kortingsactie. De Rotterdamse vestiging van de elektronicaketen aan het Binnenwegplein bestaat 25 jaar en wil zaterdagnacht een uur de deuren openen om producten met hoge kortingen te verkopen.

1200 mensen

In de aanvraag gaat MediaMarkt er in eerste instantie van uit dat er 1200 mensen op de actie af zullen afkomen. De directie Veiligheid van de gemeente probeert in te schatten of de nachtelijke kortingsactie een risico voor de openbare orde is en belt met het bedrijf.

In dat gesprek verlaagt MediaMarkt het verwachte aantal mensen naar 600. Het bedrijf spreekt met de gemeente af dat er geen weggeefacties zullen zijn, geen muziek te horen is en dat er geen influencer is uitgenodigd.

Influencer op Zuidplein

Bij de influencer dacht de directie Veiligheid ongetwijfeld terug aan begin dit jaar toen een populaire YouTuber bekendmaakte in winkelcentrum Zuidplein een spelcomputer te willen weggeven. Duizenden jongeren kwamen erop af. Er werd vuurwerk naar voorbijgangers gegooid, waardoor de situatie ontspoorde. Politie en ME grepen in.

Op basis van de extra informatie uit het telefoongesprek krijgt MediaMarkt op 7 oktober de ontheffing. De directie Veiligheid ziet geen risico’s voor de openbare orde. De ontheffing geldt voor twee uren: van middernacht tot 02:00 uur, zodat niet iedereen na een uur de winkel uitgestuurd hoeft te worden.

600 mensen

In de week voor de kortingsactie gaan wijkagenten langs bij het bedrijf om de laatste stand van zaken door te spreken, iets wat altijd gebeurt bij speciale winkelacties, schrijft Schouten. Ze horen nogmaals dat MediaMarkt 600 mensen verwacht, maar ook dat er een bekende Nederlander achter een dj-set zal staan. Mensen in de wachtrij zullen gratis eten en drinken aangeboden krijgen. Het bedrijf geeft aan extra beveiliging te zullen inhuren.

Op de dag zelf - zaterdag 26 oktober - sluit MediaMarkt om 19:00 uur om de kortingsactie voor te bereiden. Op dat moment staan er al mensen in een rij te wachten, en die wordt alsmaar langer. Om 20:00 uur beseft MediaMarkt dat het te druk gaat geworden: er zijn veel meer mensen dan de winkel in twee uur aankan. Personeel van het bedrijf spreekt wachtenden aan en raadt hen aan naar huis te gaan om teleurstellingen te voorkomen.

Hoodies en mondmaskers

De politie heeft ondertussen alle beschikbare medewerkers van het Basisteam Centrum naar het Binnenwegplein gestuurd; daar hebben zich inmiddels 2000 mensen verzameld. Die staan niet allemaal keurig in de rij. Vanaf 23:00 uur merkt de politie dat de sfeer omslaat van gezellig naar grimmig. Ze ziet een groep mensen met hoodies en mondmaskers verschijnen, die naast de rij gaat staan.

De hulp van agenten van het Basisteam Delfshaven wordt ingeroepen. Samen met hondengeleiders en het team parate eenheid – speciaal getrainde politiemensen die ingezet kunnen worden bij ingewikkelde of gevaarlijke situaties – vertellen ze de wachtenden dat het te druk is, dat ze de winkel niet in zullen komen en dat het beter is weg te gaan. Tevergeefs; het publiek bleef staan, schrijft Schouten.

Vlam in de pan

Om 23:45 uur slaat de vlam in de pan. De groep met hoodies dringt voor en vernielt de pui van de winkel, waarop MediaMarkt de kortingsactie direct afblaast. De politie stuurt iedereen weg van het Binnenwegplein en de straten eromheen. Twee mensen worden aangehouden; eentje omdat hij een bevel van de politie negeert en een ander na het bedreigen van een agent.

Fractievoorzitter Simon Ceulemans van Leefbaar Rotterdam twijfelt of dit soort acties nog wel georganiseerd kan worden in Rotterdam, omdat het ook fout ging in winkelcentrum Zuidplein. Vakbond FNV noemt de kortingsactie van MediaMarkt 'volstrekt onverantwoord' omdat 'medewerkers werden blootgesteld aan drukte en geweld'.

Het college vindt van wel. “We willen een stad zijn waar winkeliers de ruimte krijgen om uiting te geven aan bijzondere gelegenheden”, staat in de brief. Wel wordt nagegaan of de hele procedure rondom de aanvraag van dit soort ontheffingen verbeterd kan worden.

Black Friday

Black Friday op 29 november is de eerstvolgende grote kortingsactie waar veel winkeliers in het centrum aan meedoen. Die gaat wat het college betreft gewoon door. Deze kortingsactie wordt uitgesmeerd over meerdere dagen om te voorkomen dat het op Black Friday zelf te druk is.

Leefbaar Rotterdam heeft samen met Denk en 50PLUS een debat aangevraagd over de gebeurtenissen bij de MediaMarkt. In eerste instantie vroegen de partijen een spoeddebat aan dat pas gehouden kon worden op 21 november. Dat vinden de partijen bij nader inzien te laat met het oog op de start van Black Friday, minder dan een week later.

Het onderwerp wordt daarom toegevoegd aan de agenda van de gewone raadsvergadering van 12 november, die helemaal is ingeruimd voor de bespreking van de gemeentebegroting van volgend jaar.

"We kunnen het er nu uitgebreider over hebben en we horen ook eerder hoe de gemeente op Black Friday gaat inspelen qua veiligheid na de gebeurtenissen van afgelopen weekend", zegt fractievoorzitter Simon Ceulemans van Leefbaar Rotterdam.

"We hebben als raad ook meer kans om met maatregelen of voorstellen te komen die nog uit te voeren zijn richting 29 november."

Deel artikel: