Deze huisarts heeft geen doktersassistent: 'Je kunt ons alleen appen'
Als je huisartsenpraktijk De Hogewoerd binnenloopt, zie je geen vertrouwde doktersassistente achter een balie zitten. Die zijn hier namelijk helemaal niet. Twee huisartsen doen alles zelf. Met behulp van een app en een chatbot.
De huisartsenpraktijk van Sharon Breedveld en Marie Annet Vollebregt ligt aan het eind van een lange gang van het St. Antonius Ziekenhuis in Woerden. De artsen kennen elkaar vanuit de huisartsenopleiding. Ze wilden graag een eigen praktijk starten en kwamen zo terecht in Woerden. In die stad is namelijk een groot tekort aan huisartsen. Veel praktijken zitten vol, of nemen alleen nog gezinsleden van patiënten aan.
Groot tekort
Maar een nieuwe huisartsenpraktijk starten is nog niet zo makkelijk. Vind maar eens een betaalbare plek, en vooral, vind maar eens personeel. Dat eerste ging redelijk makkelijk. Woerden wilde de artsen graag hebben. Ze mochten een leegstaande ruimte van het ziekenhuis huren.
Voor het tweede probleem hebben ze zelf een oplossing bedacht: de doktersassistent is vervangen door een app. De huisartsen merkten in hun werk bij andere huisartsenpraktijken dat de telefoon vaak de hele dag roodgloeiend stond.
En dus volgde een radicale keus: de telefoon blijft weg uit de praktijk. Alléén in noodgevallen mag je bellen. Voor alle andere zaken moet je de 'Praat met de dokter'-app openen.
Hoe werkt het?
Je stuurt een berichtje met je klacht. Dan krijg je een AI gestuurde vragenlijst waar je op moet antwoorden. Dus stel, je hebt huiduitslag. Dan vraagt de app onder andere hoe lang je de uitslag al hebt en hoe het eruit ziet. Van de antwoorden krijgt de huisarts een samenvatting.
Vollebregt laat het zien op haar computer. "Kijk, hier komt de chat binnen, ik kan live meekijken." Het 'gesprek' ontvouwt zich voor haar ogen. Als de chatbot klaar is kan zij zelf een bericht sturen. Binnen drie uur, is de garantie van de praktijk, krijg je persoonlijk antwoord van de huisarts. Vollebregt: "Dan kan ik een afspraak inplannen, of advies geven." Zo zijn de lijntjes tussen de patiënt en de dokter ook korter volgens haar.
Niet voor iedereen toegankelijk
Hoogleraar huisartsgeneeskunde Dorien Zwart van de Universiteit Utrecht juicht het toe dat jonge huisartsen nieuwe dingen uitproberen. Volgens haar moeten we hard op zoek naar nieuwe oplossingen voor het almaar groeiende personeelstekort in de zorg. "Kijk, iedereen wordt ouder en mensen wonen langer thuis. De huisarts krijgt het alleen maar drukker, terwijl er minder personeel is."
Aan de andere kant heeft ze ook vragen over de nieuwe online werkwijze. "Je kunt je afvragen of het wel toegankelijk is voor iedereen." Als je niet kan lezen, of niet digitaal vaardig bent, is zo'n app een obstakel. Zwart: "Het zou kunnen dat je een hele groep buitensluit, die zich niet aanmeldt bij je praktijk."
Breedveld en Vollebregt zijn tot nu toe positief verrast over de variëteit aan patiënten die zich hebben aangemeld bij de praktijk. Ook oudere mensen, terwijl de praktijk in een nieuwbouwwijk staat met vooral jonge gezinnen. In de toekomst hopen ze dat mensen ook spraakberichtjes in de app kunnen sturen, zodat mensen die niet goed kunnen schrijven hem ook kunnen gebruiken.
Juist meer werk
Volgens hoogleraar Zwart kan zo'n app ook drempelverlagend werken. "Als jij keelpijn hebt en heel makkelijk even een appje kan sturen naar je dokter, doe je dat misschien wel meteen." Terwijl, als je moet bellen, wacht je meestal wel een paar uur. "En vaak is die keelpijn dan al verdwenen."
Dat is iets wat Vollebregt en Breedveld tot nu toe nog niet merken. "Mensen weten dat wij persoonlijk antwoorden, dus ze sturen niet zomaar iets." Een nadeel van het gebrek aan doktersassistentes is vooral dat de huisartsen nu alles zelf moeten doen. Ook alle administratie en het inplannen van afspraken. "Dat zorgt voor veel extra werk." In de toekomst willen ze dus wel extra personeel aannemen, maar die willen ze op een andere manier gaan inzetten.
Hoogleraar Zwart hoopt vooral dat wetenschappers dit soort initiatieven gaan onderzoeken. "Vanuit de politiek is er veel vertrouwen in digitale ontwikkelingen als oplossing voor zo ongeveer álle problemen in de zorg, maar het is de vraag of dat zo is. Om dat te weten moeten we het goed onderzoeken."