Dit is een nieuwsbericht van
RTV Oost

Provincie trekt portemonnee voor aanpak oude spoorlijn Enschede-Gronau

Het verouderde spoor tussen Enschede en de Duitse grens wordt aangepakt, als het aan de provincie ligt. Ze wil één miljoen euro uittrekken voor een vooronderzoek dat ProRail gaat doen naar het kunnen elektrificeren van de verbinding. Tussen Enschede en Gronau rijden nu nog verouderde dieseltreinen; die moeten op termijn worden vervangen door snellere en schonere elektrische treinen.

Een directe, internationale spoorverbinding tussen Zwolle, via Enschede, naar Münster: het is al jaren een wens van onder meer de provincie, reizigersorganisaties, maar ook van meerdere landelijke politieke partijen.

Verouderde treinen

Voordat zo'n directe verbinding mogelijk is, moet eerst het spoor tussen Enschede, Glanerbrug en de Duitse grens op de schop. De huidige dieseltreinen die er rijden, zijn verouderd en aan het einde van hun levensduur. Om er nieuwe, elektrische treinen te kunnen laten pendelen, moet het spoor bovenleidingen (elektrificatie) krijgen.

De kosten van ProRail voor het vooronderzoek naar elektrificatie zijn ruim 1,5 miljoen euro. Overijssel en het Rijk betalen elk 750.000 euro, maar vanwege 'onzekerheden' wil Overijssel er iets meer geld voor uittrekken, één miljoen euro.

Goed openbaar vervoer

"Elektrificatie van onze spoorlijnen draagt bij aan goed openbaar vervoer in Overijssel. Bovendien zorgen we met elektrificatie ervoor dat Enschede en Gronau ook in de toekomst per spoor met elkaar verbonden blijven", aldus de provincie.

Provinciale Staten moeten volgende maand nog wel stemmen over het voorstel. Als zij instemmen met het onderzoek dat ProRail gaat doen, kan het daadwerkelijk elektrificeren van de spoorlijn vervolgens nog jaren duren. Het is de bedoeling dat de 'stootblokken' op station Enschede uiteindelijk verdwijnen en de trein rechtstreeks kan doorrijden naar Zwolle.

Dieseltreinen verdwijnen uit Overijssel

Met het aanpakken van het spoor tussen Enschede en de Duitse grens, verdwijnen de dieseltreinen langzaam uit Overijssel. Twee weken geleden maakte het demissionaire kabinet bekend dat het 98 miljoen euro uittrekt om het spoor tussen Hengelo en Zutphen, en Almelo en Hardenberg te elektrificeren. Op die spoorlijnen rijden nu eveneens nog verouderde dieseltreinen; die worden vervangen door snellere en schonere elektrische treinen.

Deel artikel: